Genstart – som webjournalist

Startdato:
Udbyder:
Sted:
5500 Middelfart og 1112 København K.
Dage:
10 dage
Pris:
28.500 kr. + moms | PU-støtte: 10.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 395 evalueringer)
Efterår 2016

Kurset er for dig, der har passet dine stofområder i de traditionelle medier og ikke nåede at følge med i alt det nye, som nu pludselig er hverdagen i medierne.

Efter kurset kan du gå ind i vagtplanen på en web-redaktion og arbejde – næsten – lige så effektivt som internet-generationen. Gennem praktiske øvelser lærer du de nye metoder.

Vi gennemgår det digitale håndværk for journalister, så du bliver fortrolig med teknik og termer, og så du i praksis kan arbejde som journalist med disse værktøjer.
Nettet og de sociale medier giver medierne nye muligheder, men nye spørgsmål rejser sig konstant. Hvordan researcher du effektivt? Sociale medier lægger op til, at vi deler og genbruger hinandens billeder og opdateringer, men hvordan er reglerne? Dette og meget andet får du også styr på efter dette kursus.

På kurset lærer du:

  • Søgemetoder på nettet og specielt i sociale medier
  • Nye digitale fortælleteknikker som longreads, lister, grafikker og tidslinjer, der virker på mobile platforme og på nettet.
  • At vinkle, skrive og lave rubrikker, der virker digitalt
  • At skrive og at publicere i samspil med sociale medier
  • De nye metoder til at tjene penge på digital journalistik
  • Hvad må du publicere af det, som du finder på nettet og i sociale medier
  • At tage foto og video med din smartphone/tablet og integrere det i en historie
  • Sådan finder du data på nettet og forvandler dem til historier

På “Genstart” lærer deltagerne digitale søgemetoder og fortælleteknikker, så de fungerer på mobile platforme. Du lærer at bruge sociale medier til research og publicering, og hvordan digitale historier vinkles og skrives, så de spredes til et større publikum. Og du lærer om de nye metoder til at tjene penge på journalistik.
Kurset går over to samlinger, og der er en hjemmeopgave mellem.

Vi har en lang stribe inspirerende undervisere. Se nedenfor for udførlig præsentation.

Kurset løber over to sessioner på hver fem dage:

Session A – 10.-14. oktober: 5 dages internat i Middelfart:

  • Avanceret søgning på internet og i sociale medier, især brug af Facebook og Google til research og overvågning.
  • Hvordan sociale medier har ændret mulighederne for at finde kilder.
  • Du lærer at følge en sag, mens det sker og løbende opdatere din historie med elementer fra sociale medier og andre kilder.
  • Hvad må man egentlig bruge fra sociale medier – og hvordan må det gengives?
  • Du lærer, hvad der skal til for at researche og skrive til nettet. Vi ser både på rubrikkerne, på de helt korte formater og de ekstra lange formater – longreads. Vi arbejder med, hvordan artikler serveres som lister, hvordan historier opdeles i flere elementer, og hvordan du integrerer elementer som digitale grafikker.
  • Sådan laver du enkle og gode kort
  • Sådan finder og behandler du data fra offentlige databaser (i Excel)
  • Tidslinjer, diagrammer, infografik og andre fortælleteknikker

Session B – 14.-18. november, København: 5 dage:

  • Sådan optager og redigerer du en video med smartphone, så den er klar til at komme på mediets site.
  • Lær at arbejde med den “den lange digitale fortælling”, den nye fortælleform, hvor du blander tekster med kort, grafik, foto og video på en ny appellerende og indbydende måde. Du vil bl.a. bruge de grafikker, kort og videoer, du har produceret indtil nu. Se fx eksempler på digitale fortællinger fra DR her: http://www.dr.dk/nyheder/webdok/
  • ”Det moderne værtshus” – hvordan du lytter til og overvåger sociale medier.
  • Del dine historier – hvordan du formidler og når bredt ud via sociale medier.
  • Du lærer, hvordan du selv holder dig ajour med nye digitale værktøj.
  • Du lærer om medie-trends, økonomi og nye produkter
  • Vi besøger også i løbet af ugen to spændende medier i København, som fortæller, hvordan de tackler alle disse udfordringer i praksis.

Undervisningsform: Kurset er en blanding af oplæg, praktiske øvelser, diskussioner, gæsteoptræden og besøg på medier

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer, internatophold i Middelfart – samt frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset i København. Evt. transport er ikke inkluderet. Prisen er ex. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Undervisere

Nadia Nikolajeva

Digital konsulent Nadia Nikolajeva arbejder med at optimere mediers digitale tilstedeværelse og gennemslagskraft. Hun er tidligere digital chef på TV MIDTVEST, som har gennemgået en større digital transformation fra fokus på traditionel tv til streaming og balanceret tilstedeværelse på sociale medier.

Nadia har tidligere som social medie-redaktør på metroxpress etableret særlige sociale nyhedskriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Hun er stifter af vidensnetværket Ansvar for feedet, der har en mission om at skabe bedre rammer for debat online.

Katrine Villarreal Villumsen

Katrine Villarreal Villumsen er uddannet journalist og har tidligere arbejdet på Berlingske og i DR Nyheder. Hos sidstnævnte var hun med til at starte redaktionen for sociale medier. Hun har ligeledes arbejdet i flere år som selvstændig. Her har hun rådgivet og undervist virksomheder, medier og journalister i sociale medier i ind- og udland. I dag er hun Digital Konsulent hos Holm Kommunikation. Her arbejder hun med strategier, kampagner og kommunikation inden for sociale- og digitale medier.

Troels Trier

Troels Trier er kommunikationskonsulent hos Socialdemokratiet.

Troels Trier er 32 år og har arbejdet med nyheder og reportage til web-tv i fem år. Først på Ekstra Bladet og siden i DR. Inden da lavede han nyhedsindslag til TV2 og NEWS.

Troels har både arbejdet som reporter, VJ, live-redaktør og vært, og han har været med til at udvikle adskillige programmer og formater. Han er er især optaget af, hvordan man sælger substansfyldte videohistorier til netbrugerne, så fremtidens tv ikke kun er nuttede kattevideoer.

Dan Jensen

Dan Jensen er erhvervs- og samfundsredaktør på Computerworld.

Dan har arbejdet aktivt med rubrik-udvikling og læser-afkodning i 15 år. På Computerworld har han haft mange forskellige funktioner som både erhvervsjournalist, samfundsjournalist, nyhedsredaktør, rubrik-smed, online-redaktør, erhvervs-redaktør, samfunds-redaktør og jourhavende/indpisker.

Dan Jensen er kursusleder for Kaas & Mulvad på Børsens interne efteruddannelse i bedre rubrikker, har været gæstelærer på journalistuddannelsen i rubrik-teknik og har i mere end 10 år været beskikket censor på journalistuddannelserne med fokus på online-journalistik – herunder effektiv anvendelse af rubrikker.

Jacob Mollerup

Jacob Mollerup er journalist, kommentator og rådgiver. Fagredaktør for Samfund og Erhverv på Trap Danmark siden 2017.

Erhvervsreporter på Politiken fra 1983. Fra 1987 redaktionschef og senere nyhedschef. Har sideløbende skrevet hundredvis af ledere, analyser og kommentarer.

Fra 1996 chefredaktør for Dagbladet Information. Fra 2005 til 2015 den første lytter- og seerredaktør i DR.

Fra 2016 selvstændig virksomhed med undervisning, medieanalyser og rådgivning. Tidligere formand for Foreningen for Undersøgende Journalistik, The Organization of News Ombudsmen (ONO) og Den Danske Publicistklub.

Nils Mulvad

Nils Mulvad er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad. Han er desuden medstifter og formand for Åbenhedstinget.

Nils Mulvad var medstifter af Global Investigative Journalism Network i 2003 og af Scoop til at fremme undersøgende journalistik i Ukraine og Sydøsteuropa – også i 2003. I 2005 var han medstifter af Farmsubsidy.org. Han har undervist i datajournalistik i 20 år og været lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 14 år.

Han var ligeledes  medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.

Tommy Kaas

Tommy Kaas er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad.

Han har i de seneste 20 år arbejdet målrettet med at kombinere data og journalistik. Tommy Kaas er uddannet fra DJH i ’88, hvorefter han bl.a. har arbejdet på Vejle Amts Folkeblad, Danske Kommuner, De 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten samt ErhvervsBladet.

Han var medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.

Mere om dette kursus