Fortæl historien originalt og digitalt

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Skjoldenæsvej 106, 4174 Jystrup
Dage:
5 dage
Pris:
19.785 kr. + moms | PU-støtte: 4.500 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 71 evalueringer)
Efterår 2020

Bliv en bedre og mere original fortæller og producér en digital fortælling, der matcher dine forudsætninger, og de tekniske muligheder din arbejdsplads stiller til rådighed. Det er målet med dette kursus bestående af fem undervisningsdage fordelt over tre måneder.

Ro og tid til fordybelse i den stærke fortælling er nøgleord på kurset, der foregår i en afsondret, naturskøn oase og ledes af Kristeligt Dagblads digitale redaktionschef Stinne Andreasen og Tina Andersen, fortællenørd og forfatter til ’Når langt er godt’. De to er kursets gennemgående undervisere og har stor erfaring i at arbejde med kreativ idéudvikling og fortællende journalistik både som skrivende og som redaktør/ skrivecoach.

Redaktør for digitale fortællinger i DR Kim Schou underviser i digital teknik og legetøj og ikke mindst i at vælge (de rette) visuelle elementer. Derudover hjælper han og Kristeligt Dagblads Rasmus Fahrendorff på femte og sidste kursusdag med at sætte alle fortællinger op og udgive dem hvis muligt.

’Fortæl historien originalt og digitalt’ gør dig hverken til videohaj eller dokumentarist, men er du det i forvejen, er alle muligheder åbne i forhold til måder at formidle din fortælling på. Og halter de tekniske kompetencer, gør det ikke spor. Potentialet for digitale, tekstbårne longreads er stort, og Stinne Andreasens og Tina Andersens spidskompetencer er netop det skrevne ord. Lær at bryde med gængs vanetænkning i tekst, lyd eller billeder. Tænk historien først.

Det behøver hverken være tidskrævende, uoverskueligt eller dyrt.

Du lærer, at:

  • bruge den fortællende journalistiks greb digitalt
  • idéudvikle systematisk og metodisk
  • tænke i journalistiske historier på nye måder
  • tænke form, indhold og dramaturgi sammen fra start
  • beherske de mest basale digitale værktøjer og programmer til kort, grafik og gif
  • vælge de helt rigtige digitale elementer til en konkrete fortælling
  • strukturere en digital fortælling og arbejde med fortællemodeller og storyboards.

 

Desuden får du:

  • erfaring i at udvikle og producere digitale fortællinger
  • sparring på ny digital fortælling efter endt kursus.

Selv om vi leger med digitale elementer og har fokus på form, er den originale idé og fortællingen i centrum. Fordi selve historien altid er vigtigst uanset platform. Når det er sagt, er måden,du formidler din fortælling på, afgørende for om den bliver læst, set, hørt og husket. Om den er vedkommende og engagerer folk. Pointen er blot, at hvis historien stinker, nytter en fin indpakning ikke stort.

Grib chancen til at eksperimentere og fordybe dig henover tre måneder og selvfølgelig på selve undervisningsdagene, som foregår i en afsondret oase, Skjoldenæsholm der fjernt fra hverdagens omgivelser og gøremål ogmed naturen lige udenfor døren inviterer til kreativitet og fordybelse fri for forstyrrelser.

Der er brug for dygtige formidlere, der kan fortælle journalistik. Ikke mindst digitalt. Det får du forudsætningerne for at kunne og erfaring med på dette intensive kursus med max 12 deltagere.

Lad indholdet finde sin form og FORTÆL din historie. Originalt og digitalt.

 

Forudsætninger:

Vi forudsætter, at du har prøvet at arbejde med lyd- og video på forhånd, eller at du er indstillet på selvlæring via you-tube og gratisprogrammer sideløbende med kurset. Vi underviser dig ikke i at optage lyd og billeder eller redigere video, og det er bestemt også muligt at lave originale digitale fortællinger ved hjælp af andre elementer.

Det er IKKE et krav, at dit medie bruger skabeloner, har javaskript-udviklere, eller at du selv kan lave infografikker og professionel video. Vi tager udgangspunkt i dig og dit medie og laver den bedst mulige fortælling på den baggrund.

 

Sådan forløber kurset:

FØR

Forud for kurset skal du læse ’Ti bud for digitale fortællinger, e-bogen ’Når langt er godt’ og nogle fortællinger. Du bliver også bedt om at forventningsafstemme, præsentere dig selv samt sende os 5-10 linjer om din idé/historie, inden vi mødes første gang. Download ‘Når langt er godt’ her http://www.andersensbureau.com/naarlangtergodt/

Desuden skal vi på forhånd vide:

  • hvilket CMS, I bruger på dit medie?
  • om du er freelancer og arbejder i WordPress eller andet system?
  • om dit medie bruger skabeloner til digitale fortællinger? – og hvis ja, har de så mulighed for at inkorporere GIF, lyd, video og infografik?
  • om dit medie har html/CSS/Javascript-udviklere tilknyttet den journalistiske redaktion – og som kan håndkode din digitale fortælling?
  • hvad din erfaring med at arbejde med GIF, lyd, video og infografik er? (du behøver ikke have erfaring, vi skal bare vide det)

 UNDER

Seminar 1 den 9.-10. marts: Historie, tematik & dybere mening – herunder forudsætningen for originalitet: systematisk og metodisk idéudvikling. Vi tænker i fortællende journalistik og web fra start.

Hjemmearbejde: idékvalificering + (grund)research.

Seminar 2 den 19.-20. april: Form og teknik:Plot, fortællemodeller, storyboards & digitale fortælleformer – herunder digital teknik og legetøj.

Hjemmearbejde: producere indhold til din digitale fortælling, sparring og feedback i små grupper undervejs.

Seminar 3 den 12. maj: Workshop. Do it! Vi sætter alle digitale fortællinger op og udgiver dem så vidt muligt.

Kurset har hands on fra før kursusstart og dyrker progression, refleksion og learning by doing, hvor undervisningen er flettet direkte ind i din og holdets arbejdsproces og konkrete fortællinger. Samtidig tager vi bevidst naturen i brug og skaber en afsondret oase på og omkring Skjoldenæsholm, der bryder de gængse rammer for kontor, klasselokale og konference med det formål at fremme kreativiteten og få intensitet og nærvær som værdifulde sidegevinster.

 EFTER

Vi skaber rammen om en lukket netværksgruppe, som vi håber at få cementeret i løbet af kurset, så du og resten af holdet fremover fortsætter med at spørge løs, dele erfaringer, sende prøveballoner op og sparre med os og især hinanden. Vi tilbyder dig i den forbindelse et kvarters sparring på en idé til endnu en digital fortælling.

 

Bindende tilmelding: Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end 14 uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på 1000 kroner. Ved afbud senere end 14 uger før kursusstart opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris. Dog er vi fleksible i forhold at en kollega kan overtage din plads.

Hvis du har tilmeldt dig privat – det vil sige, at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Læs mere om AndersensBureau her https://mediernesefteruddannelse.dk/udbydere/andersens-bureau/

Undervisere

Stinne Andreasen

Digital redaktionschef på Kristeligt Dagblad og en erfaren oplægsholder i ind- og udland. Hun har siden 2012 været ansvarlig for avisens arbejde med kreative digitale longreads, som har vundet 18 danske og internationale priser. Hun har også selv skrevet flere af artiklerne, herunder den prisbelønnede ”En fars brev til den datter, som aldrig skulle have været født”. Hun er meget optaget af fortællende journalistik, som hun har gjort sig til bannerfører for på avisen, og har blandt andet arbejdet med genren i ”Den hvide mands æresdrab”. I 2019 var hun nomineret til Publicistklubbens Talentpris.

Tina Andersen

Fortællenørd og underviser. Uddannet journalist og cand.public med speciale i fortællende journalistik, indehaver af AndersensBureau og medstifter af Foreningen for Nordisk Nonfiktion. Tina er ekstern lektor på Grønlands Universitet, vejleder på afgangsprojekter på DMJX og en erfaren coach & sparringspartner på journalistiske fortællinger – nu også skønlitteratur. Engang journalist på Det Fri Aktuelt og senest fagmedarbejder på DMJX med fortællende journalistik som ekspertområde.

Kim Schou

Redaktør for digitale fortællinger i DR, tidligere Kristeligt Dagblad. Hans kreative arbejde med moderne storytelling har vundet  +20 danske og internationale priser. Han har arbejdet som journalist, forfatter, tegneserieredaktør, digital tilrettelægger og visuel redaktør.

Rasmus Fahrendorff

Født i 1986. Oprindeligt uddannet lærer og i 2017 uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Har siden 2016 været først praktikant, derefter studentermedhjælper og siden 2017 digital journalist på Kristeligt Dagblad med ansvar for at tilrettelægge og programmere avisens digitale fortællinger – også kaldet specialhistorier.