Find og overvåg indhold i sociale medier

Startdato:
Udbyder:
ME plus:
ME
Pris:
2.200 kr. + moms | PU-støtte: 900 kr.
Efterår 2018

Det store lyttekursus i sociale medier

Dette kursus er én samlet e-læringspakke, hvor Kristian Strøbech har kombineret to af grundpillerne i professionelt arbejde med sociale medier:

  • RESEARCH med henblik på at kortlægge “landskabet” i sociale medier indenfor et emne, et fagområde, et personnetværk eller en nyhedsbegivenhed.
  • OVERVÅGNING og filtrering af udvalgt indhold og profiler i sociale medier.

I Techhyttens hyggelige rammer får du et perspektiv på sociale medier, hvor høj nytteværdi, kritisk sans og effektive arbejdsrutiner er i højsædet. Du får adgang til alle 34 videoer i Kristian Strøbechs kursus straks efter tilmelding og betaling.

Se kursets præsentationsvideo:

Få et smugkig her på to af kursets videoer: Søg på Facebook med det smarte latest-trick og Søgning på Snapchat.

Lær at søge effektivt i internettets “samtale-lag”

Samtalerne og indholdsstrømmene på Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram spiller (på godt og ondt) en stor rolle i snart sagt alle aspekter af samfundsliv og hverdagsliv. Derfor er det idag for medieprofessionelle afgørende at kunne søge og finde det væsentlige indhold lige så hurtigt og træfsikkert i sociale medier, som vi har vænnet os til at kunne på Google.

På dette kursus lærer deltagerne at søge og filtrere i internettets “samtale-lag” efter indhold, nyheder, kilder, emner, samtaler, profiler og stakeholders på alle de store sociale medier. Vægten er lagt på nytteværdi og på nemme arbejdsgange med masser af eksperttips undervejs. Kursusleder Kristian Strøbech, der til daglig træner mediefolk i ind-og udland, har tilrettelagt kurset med opdaterede metoder, som er relevante for både journalister og kommunikationsfolk.

Efter at have gennemført kurset vil deltagerne fx kunne:

  • Nyhedsovervåge ethvert emne i sociale medier på desktop og mobil.
  • Gennemføre en stakeholder-analyse i sociale medier omkring et aktuelt emne eller et fagområde.
  • Afdække fællesskaber og samtaler inden for alle emner i sociale medier.
  • Følge med realtime mens et emne udvikler sig i sociale medier.
  • Lave lokationsbaserede søgninger på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube og Snapchat.
  • Opsætte overvågning af sociale medier i dashboards (TweetDeck og Hootsuite).

Et emne der egner sig godt til e-læring

De fleste aspekter af research og overvågning på sociale medier er ukomplicerede, forstået på den måde at alle kan finde ud af at udføre funktionerne. Det, som man har brug for, er at få vist og demonstreret, hvad man kan gøre, som er smart, og hvordan man gør det. Her har e-læringsformatet en pædagogisk styrke, fordi man som kursist kan tilegne sig færdighederne i eget tempo og gentage instruktionerne efter behov.

Kurset består primært af videoer, som veksler mellem instruktioner og informative og veloplagte forklaringer, hvor Kristian Strøbech deler ud af sin årelange erfaring med materialet. Eksempler der refereres til er fra både journalistik og kommunikation.

Væsentlige indholds-elementer

Research:

  • Følge breaking news eller en shitstorm.
  • Finde øjenvidner i DK og i udlandet.
  • Finde cases i sociale medier.
  • Finde publikum til en historie eller til en strategisk indsats.
  • Kortlægge samtalen på sociale medier om et bestemt emne.
  • Finde indhold i sociale medier fra en bestemt lokation.
  • Kortlægge stakeholders indenfor et emneområde.
  • Finde eksperter og nye stemmer.
  • Udbygge viden om et emne.
  • Researche personer og netværk på Facebook.

Overvågning:

  • Dashboard-overvågning af Twitter med TweetDeck.
  • Dashboard-overvågning af flere sociale medier på én gang med Hootsuite.
  • Arbejde med lister med henblik på effektiv nyheds- og netværksovervågning.
  • Ekspertfiltrering på Twitter (fx løbende overvågning af folketingsmedlemmernes brug af et eller flere bestemte ord).
  • Etablering af stærk og fleksibel medieovervågning i eget personlige, gratis setup.

Komplet indholdsfortegnelse, 34 videoer:

  • Introduktion
  • Søgning på Facebook
    • Find kilder, øjenvidner og kontakter med PeoplefindThor
    • Sådan virker PeoplefindThor
    • Facebooks egne søgefunktioner
    • Lokalitetssøgning på Facebook
    • Realtids-søgning med “latest-hack”
    • Smart Facebook-workflow med gemte søgninger
    • Søgning efter Facebook-indhold med Google
    • Personanalyse på Facebook med Inteltechniques
  • Søgning på LinkedIn
    • Kortlæg indholdsstrømme på LinkedIn med henblik på at følge emner og stakeholders
    • Smart LinkedIn-workflow med gemte søgninger
  • Lokationssøgning på Snapchat
  • Lokationssøgning på YouTube
  • Styr på hashtags
    • Find og analysér hashtags
    • Få styr på hashtags, én gang for alle.
  • Søgning på Twitter
    • Lokationssøgning på Twitter, desktop
    • Lokationssøgning på Twitter, mobilen
    • Sådan virker søgning og filtrering (find guld på Twitter)
    • Derfor er lister på Twitter en af nettets stærkeste ressourcer
    • Sådan opretter og kopierer du Twitter-lister
    • Sådan finder du de bedste lister i verden
    • Find kilder og eksperter på Twitter i ind- og udland.
  • Research på Instagram
    • Find emner, samtaler og profiler samt lokationssøgning.
  • Overvåg Twitter med TweetDeck (opgradér din nyheds- og emneovervågning)
    • Kom i gang med TweetDeck
    • Overvåg ved hjælp af søgninger
    • Overvåg profiler og lister
    • Boost din overvågning med ekspertfiltrering
    • Sådan arbejder I flere sammen i TweetDeck
  • Overvåg flere sociale medier på én gang med Hootsuite
    • Introduktion til Hootsuite (gratisversionen)
    • Sammenligning af Hootsuite og TweetDeck
    • Få styr på dine dashboards
    • Overvåg Twitter med Hootsuite
    • Overvåg Instagram med Hootsuite
    • Overvåg Facebook-sider med Hootsuite
  • Afslutning.

Sådan foregår det

Når du foretager en tilmelding, får du én personlig adgang til hele kurset, så snart betalingen er gået igennem. Adgangen varer i minimum seks måneder. Læs mere om brugsbetingelser på Techhyttens kursusportal, som kurset afvikles fra. Vær opmærksom på, at videoerne ikke kan downloades, dvs. det kræver en internetforbindelse at benytte kurset.

Kurset imødekommer en bred vifte af behov

Det kan være interessant at følge populære profiler og hashtags, men det professionelle udbytte af sociale medier opnås først for alvor, når man mestrer søgninger og filtreringer på ekspertniveau. Det kan fx være nøgleordsfiltrering af Twitterlister eller realtime-søgning udenom algoritmen på Facebook.

Men det handler ikke kun om nyheder og hurtige informationsstrømme. På kurset lærer man fx også at kortlægge samtaler og aktører inden for et bestemt emnefelt. Det kan være med henblik på en stratetisk PR-indsats, for at finde relevante målgrupper eller for at understøtte distribution via sociale medier.

For medie- og kommunikationsfolk med interesse for deres eget fagområdes udvikling er det et must at følge de rette kilder på sociale medier. Lær hvordan her på kurset.

Diplom udstedes efter vellykket afslutning

Hvis du ønsker det, har du mulighed for at gennemføre en online-test ved afslutningen af kurset. Klarer du testen, får du et unikt diplom i PDF, som også kan aktiveres og vises på din LinkedIn-profil.

Undervisere

Kristian Strøbech

Journalist og selvstændig rådgiver. Kristian har speciale i sociale medier og medieinnovation. Kristian er tidligere faglig leder for nye medier på DMJX, men har idag sin egen kompetenceudviklings-virksomhed Techhytten.dk.

Mere om dette kursus