Digitale fællesskaber og adfærd på sociale medier

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2300 København S
Dage:
4 dage
Pris:
16.050 kr. | PU-støtte: 5.200 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 535 evalueringer)
Forår 2026

Du lærer at skabe stærke fællesskaber og etablere strategisk kontakt med din målgruppe. Dine undervisere Mona Louisa Flouberg Bastholm og Mette Willert sørger for, at du efter kurset kan arbejde professionelt med community management og håndtere brugeradfærd på sociale medier. 

 

Derfor skal du tage kurset

Sociale medier er en scene for fællesskaber, relationer, debat og meningsfuld kontakt med brugere og borgere. De organisationer og virksomheder, der mestrer community management, skaber både synlighed, loyalitet og handling.

På kurset bliver du bedre til at forstå, hvordan du skaber og plejer digitale fællesskaber. Du lærer, hvordan communities kan styrke din kommunikationsindsats – både som samtalearena, dialogrum og strategisk løftestang. Med afsæt i cases og teori udvikler du redskaber til at arbejde med dialog, moderation, tillid og krisehåndtering på sociale medier i praksis. Du lærer også at sætte mål for din indsats. 

Det lærer du

På kurset bliver din viden om netværkskommunikation på sociale medier skærpet, og du bliver bedre til at arbejde strategisk med fællesskaber og brugerengagement på tværs af platforme og målgrupper.

Du lærer at:

  • forstå og arbejde strategisk med digitale fællesskaber og community management 
  • skærpe dine SoMe-opslag, så du sikrer interaktion 
  • moderere kommentarspor og skabe dialog med respekt for tone, værdier og mandat 
  • analysere og navigere i brugeradfærd, generationsforskelle og digitale kulturer 
  • håndtere svære debatter, hadtale og potentielle shitstorms i fællesskaber 
  • identificere og arbejde med ambassadører, topfans og relationsdrevne platforme 
  • sætte KPI’er, måle engagement og vurdere værdien af community management 
  • navigere i etik, ledelsesopbakning og organisatoriske ambitioner 
  • bruge dilemmaøvelser og cases til at styrke din dømmekraft og dit strategiske beredskab.

Kurset er for dig

Kurset er særligt udviklet til dig, der allerede arbejder professionelt med sociale medier og kommunikerer med borgere, brugere eller kunder. Du har et grundlæggende strategisk kendskab og vil tage din indsats til næste niveau på moderationstrappen – med fokus på fællesskaber, brugerinddragelse og proaktiv SoMe-kommunikation.

Du arbejder for eksempel som social media manager, kommunikationsmedarbejder, journalist eller rådgiver i en kommunikationsafdeling eller selvstændig virksomhed. 

Sådan foregår undervisningen

Undervisningen veksler mellem faglige oplæg, praksisnære øvelser, cases fra virkeligheden og debat. Du får sparring på dine egne indsatser og bruger din organisation som case.  

Undervisningen tager udgangspunkt i pensum, som skal læses på forhånd. Pensum består af udvalgte bøger og artikler og ekstra cases og guides – tilpasset de interesser og de platforme, du arbejder med.

Kurset består af fire undervisningsdage fordelt over to moduler. Medbring computer og mobil.

Eksamen

Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.

Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 5 ECTS. Kurset kan indgå som valgfrit modul i en diplomuddannelse.

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Mona Louisa Flouberg Bastholm

Mona Louisa er kommunikationsrådgiver og rådgiver i strategi, udvikling og branding med speciale i sociale og digitale medier. Hun har i mere end 10 år arbejdet med sociale medier, hvor hun de seneste år som konsulent har udviklet strategier og rådgivet virksomheder i alle størrelser om, hvordan sociale medier bruges strategisk og værdiskabende.

Mette Willert

Mette er content strategist og visual storyteller. Hun har 10 års erfaring i arbejdet med visuel content og communities – både på et praktisk og et strategisk niveau. Mette var med til at starte DSB’s Instagram-konto i 2013 og var herefter i fem år med til at opbygge virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier ved at menneskeliggøre brandet gennem historiefortællinger. Derudover har Mette etableret en stærk Instagram-profil kendt som @littlemycph med en fanbase på mere end 47K internationale følgere, hvor hun har fokus på arkitektur og byrum.

Mere om dette kursus