Digital Tour Europe 2019 – et digitalt udviklingskursus

Startdato:
Udbyder:
Dage:
8 dage
Pris:
26.500 kr. + moms | PU-støtte: 10.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 36 evalueringer)
Forår 2019

Den digitale udvikling i medierne går ufatteligt hurtigt. De nyeste teknologiske landvindinger bliver nærmest fra dag til dag omsat til nye medieprodukter eller til at forbedre eksisterende produkter. Nyetablerede start-ups er ofte de første til at spotte og udnytte de nye muligheder. De skræddersyr produkterne og går all in for at få fodfæste på de europæiske mediemarkeder. Men også digitale udviklingslabs på etablerede medier er godt med i kapløbet og afprøver konstant nye digitale tiltag.

Vi undersøger de nyeste digitale trends

Siden 2016 har vi på fire Digital Tours haft held til at indfange mange af de allernyeste digitale trends og få dem præsenteret af nogle af den europæiske mediebranches mest interessante digitale nytænkere. De har forstået betydningen af data. Både når det handler om at forstå deres brugere helt ned i bunden af deres sjæl. Og når det gælder om at udvikle nye teknologiske genveje til at målrette, optimere eller afprøve indhold – og til at tjene penge på data.

Hvem der bliver morgendagens digitale game changere vil sandsynligvis afhænge af, hvem der har mest omfattende brugerdata og evnen til at tolke og analysere på disse data. Google, Apple, Facebook og Amazon har i de seneste år haft en nøgleposition i vores del af verden. Lidt længere østpå spiller kinesiske Tencent og Alibaba en stadig større rolle – og de har foreløbig fuldstændig uhindret adgang til langt flere data end de vestlige spillere. De fleste danske medier har det lidt blandet med disse tech- og datagiganter. Men vores seneste besøg hos Google og Facebook har vist os, at de langsomt åbner op og nu i langt højere grad vil dele deres overvejelser om alt fra nye tools til ændringer i algoritmer mm.

På indholdssiden vil vi f. eks se nærmere på:

  • Audio/Voice-teknologien, som de fleste mener vil sætte nye standarder for formidling af nyheder, og som sandsynligvis repræsenterer nye forretningsmuligheder – bl.a. engelske NOA og belgiske La Presse, som ser ud til at få et gennembrud med deres ”Spotify of News”
  • Data som en handelsvare og som et trade off for brugere af medieindhold mod til gengæld at få adgang til indhold og strategisk brug af data til at skræddersy og pushe personaliseret indhold samt til at målrette annoncer, sponsoreret indhold mm
  • Brug af psyko-demografiske data til at komme endnu tættere på brugernes holdninger, værdier og følelser bl.a. for at slå bedre igennem med indhold på sociale medier
  • ”Emotion measurement” som en genvej til at komme helt tæt på brugernes følelser og sindstilstand, mens de forbruger nyheder eller andet journalistisk indhold. Interessant for såvel indholdsproducenter som annoncører.
  • Automatisering af arbejdskraftintensive journalistiske processer og arkivsøgningsprocesser bl.a. ved hjælp af ny video-recognition teknologi
  • Chatbots og messaging apps i mange varianter for at nå nye brugere
  • Friendertainment for at forstå de unges medieforbrug, og hvordan de konsumerer og deler nyheder
  • Nye inspirerende måder at diversificere indtægter og tjene penge på digitalt indhold: Villigheden til at eksperimentere er vokset eksplosivt blandt de mest visionære europæiske medier

Og med garanti en masse, som vi i skrivende stund – sommeren 2018 – endnu ikke har hørt om.

 

Vi kombinerer startups, legacy medier og IT-giganter

Digital Tour vil som de tre tidligere år konstant jagte nye inspirerende bud på helt nye digitale løsninger. Vores arbejdsmetode er hver gang den samme:  For at have fingeren på pulsen er vi løbende i kontakt med en lang række digitale frontløbere på mange forskellige europæiske legacy medier såvel som nyere digital-only medier, inkubator- og acceleratorprogrammer samt medie- og tech startups. Når vi støder på noget nyt og spændende, forsøger vi at få det organiseret og indpasset i programmet.

Derudover har vi en række steder, som vi uden betænkning genbesøger hvert år: Europas største accelerator af medie start-ups, ’Next Media Accelerator’ i Hamborg, der er garant for nye innovative projekter, der altid viser helt nye digitale veje for mediebranchen. Google og Facebook, som vi efter mange og lange drøftelser, har fået et spændende samarbejde med, der betyder, at vi i fællesskab udvikler et skræddersyet program, der tager udgangspunkt i vores deltageres faglige interesser. Samt stærke engelske legacy medier som BBC, Channel 4 News og Financial Times og det meget visionære startup- og investormiljø i London, som er båret af fremsynede mediefolk som f.eks. det danske topnavn på den globale mediescene, Rene Rechtman, som hvert år kan præsentere nye spændende projekter og personligheder.

Derudover supplerer vi efter kursustilmelding med yderligere besøg, der indholdsmæssigt afspejler de tilmeldte deltagernes mediebaggrund og medieinteresser. Vi har opbygget mange tætte kontakter i de byer, vi besøger og kan derfor arrangere besøg, der matcher behovene blandt vores kursister.

I øjeblikket arbejder vi med besøg hos/ oplæg fra:

BBC News Labs, et af verdens førende digitale medielabs med nye digitale features til BBCs mange platforme

Google – med et skræddersyet program for os om at drive innovationsprocesser samt et overblik over tidens hotteste digitale trends

Facebook – med et skræddersyet program om nye tools samt faktorer, der indvirker hhv positivt og negativt i FBs magtfulde algoritme

Next Media Accelerator– Europas mest ambitiøse digitale accelerator for medie start ups – ejet af 25 af de største tyske medier med base i Hamburg

Financial Times, som er nået imponerende langt ved at skabe en newsroom-kultur der bygger på metrics og performance ved at flytte journalisternes mind-set fra ’digital first’ til ’audience first’.

Guardian, som vinder flere priser for deres digitale nyskabelser end nogen andre mediehuse, og som efterhånden også har fået styr på deres forretningsmodel

Start ups fra UK – Europas mest visionære og dynamiske medie start-up scene, hvor de succesfulde eksperimenter i krydsfeltet mellem nye teknologiske muligheder og nye forretningsmodeller står i kø og hvert år overrasker med vilde nyskabelser

Playwall – spændende ny betalingsmodel i Holland, hvor brugere, der ikke ønsker at betale for indhold i stedet for betaler med deres data gennem en lille quiz. Afprøves netop nu på flere af de største medier i Holland.

IMEC i Leuven,Europas største innovationsprogram, der er markant subsidieret af den belgiske stat. Programmet indeholder både en masse spændende medie start-ups men særligt et spændende og perspektivrigt kryds mellem tech og medier.

 

Kursets slutprodukt og arbejdsform

Når deltagerne returnerer til Danmark efter Digital Tour, vil de have en opdateret viden om de nyeste digitale trends på flere forskellige niveauer. Hvad er de store globale spillere optaget af netop nu? Hvilke nye digitale forretningsmodeller afprøves rundt omkring lige nu? Hvordan når vi bedst brugerne på nye måder på de vigtigste sociale medier? Hvilke muligheder repræsenterer disse nye trends og redskaber for de etablerede medier i Danmark? Det er vores erfaring, at kursisterne gerne vil dele denne opdaterede viden med deres kolleger hjemme på arbejdspladsen, og derfor vil helekursusholdet løbende bidrage til en fælles præsentation af trends og tendenser, som samles og deles efter hjemkomst.

Ligesom i 2016, 2017 og 2018 foregår kurset i en specialbygget luksusbus, Sanne Salomonsens tidligere turnébus, der er indrettet som et rullende storrumskontor medfiremands- & tomand-borde samt en lounge bagest i bussen med plads til alle deltagere på én gang, trådløst netværk, skærme til præsentationer og sågar et fadølsanlæg og en lille bar.

Alle deltagere får små udviklingsopgaver, der er forbundet med programmet på turen. Der skal opsamles og diskuteres pointer fra de enkelte besøg. Der skal publiceres nyheder og interessante findings i en Facebookgruppe, som de mest interesserede venner og kolleger kan følge med i hjemmefra.

For at have god plads til at arbejde på tværs af kursusholdet og holde oplæg og præsentationer for alle på én gang, er deltagerantallet begrænset til 18, selvom der er plads til 28 i VIP-bussen.

Forberedelsesdag + pitchdag i København.

I Digital Tour indgår en obligatorisk forberedelsesdag i København. De første oplæg fra digitale frontløbere vil finde sted allerede på denne kursusdag, ligesom programmet og den særlige arbejdsform vil blive gennemgået og drøftet med deltagerne (bemærk, at arbejdspladsen skal afholde transportudgifter til København ifbm. denne dag)

Derudover vil der efter hjemkomsten være et halvdagsmøde, hvor en fyldig powerpoint præsentation med rejsens mange hovedpointer bliver gennemgået, så de enkelte deltagere herefter kan plukke eller vinkle en særlig præsentation for deres egen mediearbejdsplads.

Rejserute, datoer og indkvartering

Digital Tour foregår fra 24. – 29. marts (begge dage incl) i bus fra København. Deltagerne flyver hjem fra London på egen regning (da mange typisk ønsker at blive et par dage i London og en flybillet til København/Billund typisk kan købes for 500-600 kr.)

Vi overnatter på hoteller undervejs. Der er max 6 timers buskørsel i løbet af en dag og som regel noget mindre. Transporttiden bruges som nævnt på at diskutere indtryk og videndele.

Deltagerprisen er kr. 26.500, hvilket inkluderer busrejse fra København, Oysterscard i London til al offentlig transport under opholdet, program på rejsen samt program for forberedelsesdag & pitchdag efter hjemkomst, alle kursusmaterialer, indkvartering på enkeltværelser på alle hoteller samt halvpension under hele kurset. Hvis to deltagere skulle ønske at dele hotelværelse under rejsen vil deltagerprisen være omkring kr. 24.500.

Kursist-vurderinger

Til sidst et uddrag af kursisternes hidtidige evalueringer:

  • “Busformatet er fedt – det er genialt at dele og udvikle sammen i bussen.” Hans Christian Kromann, DR Nyheder
  • “Som rullende reflektionsrum var bussen outstanding.” Mattias Grøndahl, Jyllands-Posten
  •  “Kursusledernes engagement, store energi og høje faglighed gjorde, at turens niveau blev højere, end jeg havde turdet håbe på. Jeg er glad for, at jeg valgte busturen fremfor en inspirationstur, som handler mere om at komme til en fed storby og hænge ud, end det handler om faglig udvikling.” Tobias Dinnesen, digital redaktør, Magisterbladet
  • ”Jeg er meget tilfreds med kurset. Det var vildt inspirerende. Jeg havde drømt at få vitaminer til hovedet men det var direkte anvendeligt i dagligdagen. Jeg har simpelt hen fået værktøj til konkret innovation.” Mads Bang, DJØF-bladet
  • ”Busformen med de forskellige gruppearbejder har været fantastisk effektiv og berigende. Det perfekte rullende værksted.” Peter Elgaard, TV Syd
  • ”Det var et supergodt program. Og god energi og gode modspil fra kursuslederne til kursusdeltagernes betragtninger.” Martin Darling, Ritzaus Bureau.
  • “Det har været fantastisk inspirerende – et vanvittigt godt program.” Jesper Friis, TV Øst
  • ”Fantastisk program. Utroligt hvor mange gode navne, I havde skaffet, og hvor meget tid de gav os.” Thomas Berndt, Politiken
  • ”Super fed tur. Masser af inspiration og god energi. Især afslutningen i London var helt fænomenal, hvor alle oplægsholdere holdt et ekstraordinært højt niveau”. Kasper Hauggard, Børsen
  • ”Er meget tilfreds. Kommer hjem med ny både konkret og strategisk viden, som kan bruges med det samme”. Mette Rosendahl, Mediehuset Ingeniøren
  • ”Virkelig godt, brugbart og samtidig inspirerende og med nogle visionære elementer”. Nadia Nikolajeva, TV Midtvest
  • ”Topklasse. Inspiration – både til plug&play-løsninger og det mere mindblowing”. Karl Erik Stougaard, Euroman
  • ”Et super kursus med stort fagligt udbytte”, Jamilla Sophie Alvi, TV2 Østjylland
  • “En meget komprimeret efteruddannelse. Det er en pointe i sig selv, at vi bliver holdt fast i konstant læring på et meget højt niveau og med en stejl læringskurve.” Ralf Andersson, leder af TV-uddannelsen på Institut for Journalistik og Kommunikation SDU

 

Undervisere

Klaus Henriksen

Selvstændig udviklingskonsulent i mediebranchen. Arbejder med strategi, lederudvikling og redaktionel udvikling i alle hjørner af mediebranchen. Har selv en fortid som journalist, redaktør og chef på forskellige medier samt som journalistisk lektor på RUCs journalistuddannelse.

Henrik Keith Hansen

Selvstændig udviklingskonsulent. Arbejder internationalt med medieudvikling – blandt andet for European Broadcasting Union (EBU), en række store tyske broadcastere og International Media Support (IMS). Er en del af det tyske konsulentnetværk Netzwerk Medien-trainer.

Henrik Keith