Digital Tour Europe 2020 – et digitalt udviklingskursus (rykket til oktober – læs mere)

Startdato:
Udbyder:
Sted:
3500
Dage:
8 dage
Pris:
26.500 kr. + moms | PU-støtte: 10.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 36 evalueringer)
Efterår 2020

KURSET ER PGA CORONA-KRISEN RYKKET TIL 4. – 9. OKTOBER: MULIGVIS ENKELTE LEDIGE PLADSER. KONTAKT KLAUS@MEDIEKONSULENTERNE.DK

 

Den digitale udvikling i medierne går ufatteligt hurtigt. De nyeste teknologiske landvindinger bliver nærmest fra dag til dag omsat til nye medieprodukter eller til at forbedre eksisterende produkter. Nyetablerede start-ups er ofte de første til at spotte og udnytte de nye muligheder. De skræddersyr produkterne og går all-in for at få fodfæste på de europæiske mediemarkeder. Men også digitale frontløbere på etablerede medier er godt med i kapløbet og afprøver konstant nye digitale tiltag.

Vi undersøger de nyeste digitale trends

Siden 2016 har vi på seks Digital Tours haft held til at indfange mange af de allernyeste digitale trends og få dem præsenteret af nogle af den europæiske mediebranches mest interessante digitale nytænkere. De har forstået betydningen af data. Både når det handler om at forstå deres brugere helt ned i bunden af deres sjæl. Og når det gælder om at udvikle nye teknologiske genveje til at målrette, optimere eller afprøve indhold – og til at tjene penge på data.

Hvem der bliver morgendagens digitale game changere vil sandsynligvis afhænge af, hvem der har mest omfattende brugerdata og evnen til at tolke og analysere på disse data. Google, Apple, Facebook og Amazon har i de seneste år haft en nøgleposition i vores del af verden. Lidt længere østpå spiller kinesiske Tencent og Alibaba en stadig større rolle – og de har foreløbig fuldstændig uhindret adgang til langt flere data end de vestlige spillere.

De fleste danske medier har det lidt blandet med at møde de store tech- og datagiganter – og ofte med god grund, når man har været på guidet rundvisning i et af deres hovedkvarterer uden egentligt indhold. Men vores seneste besøg hos Google og Facebook har vist os, at de langsomt åbner op og nu i langt højere grad vil dele deres overvejelser om alt fra nye tools til ændringer i algoritmer mm.

I skrivende stund er der ni måneder til afrejse. Derfor vil det færdige program erfaringsmæssigt se en del anderledes ud, når vi når frem til foråret 2020, simpelthen fordi udviklingen går så stærkt med konstant nye spændende tiltag. Men lige nu er det vores plan, at vi på  indholdssiden f. eks vil se nærmere på:

  • Audio/Voice-teknologien, som allerede nu er i kraftig vækst. Podcast er blevet en nødvendig del af etablerede brands og er derudover så småt ved at blive en indtægtskilde også. Dertil kommer nye muligheder for formidling af nyheder på smartspeakers.
  • Datasom udgangspunktet for enhver vellykket strategi, læse- og nu også kvalitetstid som KPIer, data-baserede engagement-teams i newsroom, strategisk brug af data til at skræddersy og pushe personaliseret indhold samt til at målrette annoncer, sponsoreret indhold mm, bevægelsen mod data-transparens og data som en handelsvare for brugere af medieindhold mod til gengæld at få adgang til indhold mm.
  • Kunstig intelligensog algoritmer i newsroom til at anvise konkrete redaktionelle handlinger til at forbedre artiklernes digitale performance
  • ”Emotion measurement”som en genvej til at komme helt tæt på brugernes følelser og sindstilstand, mens de forbruger nyheder eller andet journalistisk indhold. Interessant for såvel indholdsproducenter som annoncører.
  • Automatiseringaf arbejdskraftintensive journalistiske processer og arkivsøgningsprocesser bl.a. ved hjælp af ny video-recognition teknologi.
  • Digital Editions. Det bedste fra avisernes layout nu i en digital form med mulighed for at swipe mellem lækkert designede sider med nyheder i pakker. For nogle mediehuse er ”editions” hurtigt blevet den primære driver bag væksten i abonnenter.
  • Chatbotsog messaging apps i mange varianter for at nå nye brugere
  • Friendertainment for at forstå de unges medieforbrug, og hvordan de konsumerer og deler nyheder
  • Segmenterede og personaliserede nyhedsbreve.Den stigende strategiske betydning af disse segmenterede og personaliserede nyhedsbreve (nu også audio nyhedsbreve) liver stadig større
  • Nye digitale indtægtskilder. Nye inspirerende måder at diversificere indtægter og tjene penge på digitalt indhold: Villigheden til at eksperimentere er vokset eksplosivt blandt de mest visionære europæiske medier

 

Vi kombinerer startups, legacy medier og IT-giganter

Digital Tour vil som de fire tidligere år konstant jagte nye inspirerende bud på helt nye digitale løsninger. Vores arbejdsmetode er hver gang den samme: For at have fingeren på pulsen er vi løbende i kontakt med en lang række digitale frontløbere på mange forskellige europæiske legacy medier såvel som nyere digital-only medier, inkubator- og acceleratorprogrammer samt medie- og tech startups. Når vi støder på noget nyt og spændende, forsøger vi at få det organiseret og indpasset i programmet.

Derudover har vi en række steder, som vi uden betænkning genbesøger hvert år: Europas største accelerator af medie start-ups, ’Next Media Accelerator’ i Hamborg, der er garant for nye innovative projekter, der altid viser helt nye digitale veje for mediebranchen. Google og Facebook, som vi efter mange og lange drøftelser, har fået et spændende samarbejde med, der betyder, at vi i fællesskab udvikler et skræddersyet program, der tager udgangspunkt i vores deltageres faglige interesser. Samt stærke engelske legacy medier som BBC, Channel 4 News og Financial Times og det meget visionære start-up- og investormiljø i London, som er båret af fremsynede mediefolk som f.eks. det danske topnavn på den globale mediescene, Rene Rechtman, som hvert år kan præsentere nye spændende projekter og start-ups, som han samarbejder med.

Derudover supplerer vi efter kursustilmelding med yderligere besøg, der indholdsmæssigt afspejler de tilmeldte deltagernes mediebaggrund og medieinteresser. Vi har opbygget mange tætte kontakter i de byer, vi besøger og kan derfor arrangere besøg, der matcher behovene blandt vores kursister.

I øjeblikket arbejder vi med besøg hos eller oplæg fra:

BBC Digital– verdens førende og største public service broadcaster. I øjeblikket er de i gang med at udforme en helt ny digital strategi, som den danske medieleder, Naja Nielsen står i spidsen for som Digital Director i BBC News

Facebook – med et skræddersyet program om kommende initiativer med betydning for mediers strategier for publicering og monetarisering, nye tools samt faktorer, der indvirker hhv positivt og negativt ift. FBs magtfulde algoritme

Google – med et skræddersyet program for os om at drive innovationsprocesser samt et overblik over tidens hotteste digitale trends

Next Media Accelerator – Europas mest ambitiøse digitale accelerator for talentfulde medie start ups – ejet af 30 af de største tyske medier med base i Hamburg

Acast, regnes for verdens vigtigste audio-on-demand og hosting- og distributionsplatform for medier, der producerer podcasts, som de ønsker at tjene penge på via betalingsmur, annoncer etc. Benyttes af flere af verdens største medier.

Financial Times, som er nået imponerende langt ved at skabe en newsroom-kultur der bygger på metrics og performance – de rigtige data udvælges og præsenteres på en måde, som skaber ny digital bevidsthed og endnu skarpere digitale produkter.

Economist, et af verdens førende kvalitetsmedier, som i den grad har forstået den digitale omstilling, og som med succes publicerer deres seriøse indhold på fx Snapchat og Instagram men i ungdommelig indpakning, og som nu også tjener store penge på podcasts.

Start ups fra UK – Europas mest visionære og dynamiske medie start-up scene, hvor de succesfulde eksperimenter i krydsfeltet mellem nye teknologiske muligheder og nye forretningsmodeller står i kø og hvert år overrasker med vilde nyskabelser

NRC Handelsblad.Et af Hollands førende mediehuse, der har udarbejdet en syleskarp digital profil, hvor daglig succes måles i ”time spent”, og som har foretaget modige og inspirerende strategiske fravalg.

VRT(Bruxelles). Belgisk Public Service Broadcaster, der regnes blandt de europæiske fyrtårne, indenfor innovation og har udviklet flere spændende nyskabelser i kraft af deres tværeuropæiske innovationssamarbejder med private medier, medieuddannelser og forskningsinstitutioner.

Twipe.Det innovative belgiske softwarefirma Twipe viser igen og igen, at de med deres forskningsbaserede udgangspunkt bedre end de fleste forstår dybden i den seneste digitale udvikling og tilbyder løbende nye teknologier til deres kunder baseret på AI, blockchain, voice, emotion measurement etc.

 

Kursets slutprodukt og arbejdsform

Når deltagerne returnerer til Danmark efter Digital Tour, vil de have en opdateret viden om de nyeste digitale trends på flere forskellige niveauer. Hvad er de store globale spillere optaget af netop nu? Hvilke nye digitale forretningsmodeller afprøves rundt omkring lige nu? Hvordan når vi bedst brugerne på nye måder på de vigtigste sociale medier? Hvilke muligheder repræsenterer disse nye trends og redskaber for de etablerede medier i Danmark?

Det er vores erfaring, at kursisterne gerne vil dele denne opdaterede viden med deres kolleger hjemme på arbejdspladsen, og derfor vil helekursusholdet løbende bidrage til en fælles præsentation af trends og tendenser, som samles og deles efter hjemkomst.

Ligesom i 2016, 2017, 2018 og 2019 foregår kurset i en specialbygget luksusbus, der er indrettet som et rullende storrumskontor med firemands- & tomand-borde samt en lounge bagest i bussen med plads til alle deltagere på én gang, trådløst netværk, skærme til præsentationer og sågar et fadølsanlæg og en lille bar.

Alle deltagere får små udviklingsopgaver, der er forbundet med programmet på turen. Der skal opsamles og diskuteres pointer fra de enkelte besøg. Der skal publiceres nyheder og interessante findings i en Facebookgruppe, som de mest interesserede venner og kolleger kan følge med i hjemmefra.

For at have god plads til at arbejde på tværs af kursusholdet og holde oplæg og præsentationer for alle på én gang, er deltagerantallet begrænset til 18, selvom der er plads til en del flere i VIP-bussen.

Forberedelsesdag + pitchdag i København.

I Digital Tour indgår en obligatorisk forberedelsesdag i København. De første oplæg fra digitale frontløbere vil finde sted allerede på denne kursusdag, ligesom programmet og den særlige arbejdsform vil blive gennemgået og drøftet med deltagerne (bemærk, at arbejdspladsen skal afholde transportudgifter til København ifbm. denne dag)

Derudover vil der efter hjemkomsten være et halvdagsmøde, hvor en fyldig powerpoint præsentation med rejsens mange hovedpointer bliver gennemgået, så de enkelte deltagere herefter kan plukke eller vinkle en særlig præsentation for deres egen mediearbejdsplads.

Rejserute, datoer og indkvartering

Digital Tour foregår fra 10. maj – 15. maj (begge dage incl) i bus fra København. Deltagerne flyver hjem fra London på egen regning (da mange typisk ønsker at blive et par dage i London og en flybillet til København/Billund typisk kan købes for 500-600 kr.). Hvis det er nødvendigt med en overnatning i København før videre hjemrejse til Jylland eller Fyn, foregår denne også for egen regning.

Vi overnatter på hoteller undervejs. Der er max 6 timers buskørsel i løbet af en dag og som regel noget mindre. Transporttiden bruges som nævnt på at diskutere indtryk og videndele på tværs af deltagere.

Deltagerprisen er kr. 26.500, hvilket inkluderer busrejse fra København, Oisterscard i London til al offentlig transport under opholdet, program på rejsen samt program for forberedelsesdag & pitchdag efter hjemkomst, alle kursusmaterialer, indkvartering på enkeltværelser på alle hoteller samt halvpension under hele kurset. Hvis to deltagere skulle ønske at dele hotelværelse under rejsen vil deltagerprisen være omkring kr. 24.500.

Kursist-vurderinger

Til sidst et uddrag af kursisternes hidtidige evalueringer:

  • ”Vi fik unik adgang til fremtrædende medier og magtfulde personer, som driver den digitale udvikling i Europa.” Morten Bjerregaard, journalist, DR Kultur.
  • ”Mega fedt og udbytterigt kursus. Noget af det bedste jeg har været på – rent fagligt bedre end SXSW og Websummit. Samtidig også noget af de hårdeste jeg har været udsat for”. Lars Damgaard Nielsen, SDU (tidligere DR)
  • ”Fantastisk program. Utroligt hvor mange gode navne, I havde skaffet, og hvor meget tid de gav os.” Thomas Berndt, Politiken
  • Kurset bød på sindssygt meget relevant input og som rullende reflektionsrum var bussen outstanding.” Mattias Grøndahl, Jyllands-Posten
  • “Busformatet er fedt – det er genialt at dele og udvikle sammen i bussen.” Hans Christian Kromann, DR Nyheder
  • ”Man får inspiration til forandringer, nye produkter og redaktionelle tiltag, der kan fylde flere års projekter. Og oven i det møder man kollegaer man kan lære af.” Jørgen Andresen, mediechef, Børsen
  •  “Kursusledernes engagement, store energi og høje faglighed gjorde, at turens niveau blev højere, end jeg havde turdet håbe på. Jeg er glad for, at jeg valgte busturen fremfor en inspirationstur, som handler mere om at komme til en fed storby og hænge ud, end det handler om faglig udvikling.” Tobias Dinnesen, digital redaktør, Magisterbladet
  • ”Jeg er meget tilfreds med kurset. Det var vildt inspirerende. Jeg havde drømt at få vitaminer til hovedet men det var direkte anvendeligt i dagligdagen. Jeg har simpelt hen fået værktøj til konkret innovation.” Mads Bang, DJØF-bladet
  • ”Det var et supergodt program. Og god energi og gode modspil fra kursuslederne til kursusdeltagernes betragtninger.” Martin Darling, Ritzaus Bureau.
  • “Det har været fantastisk inspirerende – et vanvittigt godt program.” Jesper Friis, TV Øst
  • ”Super fed tur. Masser af inspiration og god energi. Især afslutningen i London var helt fænomenal, hvor alle oplægsholdere holdt et ekstraordinært højt niveau”. Kasper Hauggard, Børsen
  • ”Er meget tilfreds. Kommer hjem med ny både konkret og strategisk viden, som kan bruges med det samme”. Mette Rosendahl, Mediehuset Ingeniøren
  • ”Topklasse. Inspiration – både til plug&play-løsninger og det mere mindblowing”. Karl Erik Stougaard, Euroman
  • ”Et super kursus med stort fagligt udbytte”, Jamilla Sophie Alvi, TV2 Østjylland
  • ”Mindblowing, hyggeligt og super-tjekket”, Kristian Danholm, Radio 24Syv

Teaser/Resume:

Få et digitalt boost og kom fuldt på omgangshøjde med 20-30 digitale frontløbere – fra mastodonter som Google og Facebook, store legacy medier som BBC og Financial Times og til små visionære start-ups i baggårde og kælderlokaler. Vi kører gennem Europa i et rullende storrumskontor (læs: luksusbus), og undervejs deler vi pointer og viden.

 

Undervisere

Klaus Henriksen

Selvstændig udviklingskonsulent i mediebranchen. Arbejder med strategi, lederudvikling og redaktionel udvikling i alle hjørner af mediebranchen. Har selv en fortid som journalist, redaktør og chef på forskellige medier samt som journalistisk lektor på RUCs journalistuddannelse.

Henrik Keith Hansen

Selvstændig udviklingskonsulent. Arbejder internationalt med medieudvikling – blandt andet for European Broadcasting Union (EBU), en række store tyske broadcastere og International Media Support (IMS). Er en del af det tyske konsulentnetværk Netzwerk Medien-trainer.

Henrik Keith

Mere om dette kursus