Bliv mere nærværende, fokuseret og undgå stress – Individuelt forløb

Startdato:
Udbyder:
Sted:
5250 Odense SV
Dage:
3 dage
Pris:
8.450 kr. + moms | PU-støtte: 1.800 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 15 evalueringer)
Efterår 2020

Et fleksibelt individuelt forløb tilpasset din kalender, enten: 

  • 3 dage á 4-5 timer, fordelt over flere uger  
  • 8 dage á 1,5 – 2 timer, fordelt over flere uger

 

Kommer du langvejs fra, kan sessionerne også tages over skype, dog anbefales det, at vi mødes den første gang. 

 

Du kan tilmelde dig kurset fra maj og frem til december 2020.

 

Der tages udgangspunkt i DIN virkelighed, og i det DU ønsker, at udvikle og blive bedre til.

Undervisningen veksler mellem teori og øvelser, og du vil mærke virkningen af øvelserne på egen krop allerede den første gang.

 

Typiske ønsker til udbytte:

  • helt konkrete evidensbaserede teknikker til at berolige dig selv, øge dit overskud og nedsætte dit stressniveau
  • teknikker til optimering af dine vilkår for fordybelse og større tilstedeværelse i dine arbejdsopgaver og i dit liv
  • hans on teknikker til håndtering og sortering af tankemylder og støj, og du vil mærke, hvordan øvelserne kan hjælpe dig med at øge dit overblik og hjælpe dig med at prioritere
  • erfaring med, hvordan du kan påvirke din krop, hjerne og bevidsthed til at opnå en dybere relation til dig selv og åbne op for alle dine ressourcer
  • at kunne bevare evnen til at reflektere professionelt, og holde “øjet på bolden” i en hverdag præget af forandringer og skarpe deadlines.
  • teknikker til håndting af udfordringer fx. ved et samarbejde, afbrydelser, sig til og fra mm.
  • viden om, hvordan man fremadrettet kan forebygge og håndtere stress og andre symptomer.

 

Et kursus, der er skræddersyet til medarbejdere i mediebranchen. , som har en hverdag med flere bolde i luften, mange og hurtige beslutninger der skal tages samt store informationsstrømme, der skal bearbejdes og omsættes.

Gennem flere års erfaring med undervisning af kursister fra mediebranchen, interviews og heldagsbesøg på mediehuse, deltagelse i redaktionsmøder mv. har jeg oparbejdet en stor viden ift de forskellige udfordringer, man som ansat i branchen oplever i dag.

 

Der tages udgangspunkt i de evidensbaserede programmer:

  • MBSR (Mindfulness baseret stress reduktion) samt
  • MBCT (Mindfulness baseret kognitiv terapi).
  • Der indgår relevante øvelser fra de nyeste psykologiske retninger ACT (Acceptence and commitment therapy) samt den medfølelsesfokuserede psykologi (CFT).

Du vil få hjælp til at implementere det lærte i hverdagen i form af lette øvelser, som sendes efter hver gang, vi har haft en session.  Øvelserne varer fra 5 – 20 min. Vi følger op herpå, når vi mødes, og jeg vil stå til rådighed igennem hele forløbet, så du kan kontakte mig ved spørgsmål eller andet.

 

Forløbet er sammensat således:

Session 1 – 3:

Der vil være fokus på din livssituation og de punkter du ønsker at udvikle og arbejde med.

Du vil få et grundigt kendskab til hvad Mindfulness er, hvordan det virker og hvorfor. Der vil være fokus på teori, afspændingsøvelser, psykologisk kognitive øvelser, sanseøvelser og Mindfulness meditationer. Guidningen af øvelserne vil være tilrettet dit behov.

Der opnås et grundlæggende kendskab til de mekanismer, der spiller ind, når vi bliver stressede, mister overskuddet, oplever ængstelse, tankemylder og uro eller andet.

Du vil lære, hvordan du kan regulere disse !

Det kan være meget forskellige problemstillinger, som dukker op. Disse vil blive implementeret i den teoretiske gennemgang.

Emnerne i de 3 første sessioner er typisk:

  • Hvad betyder Mindfulness og det at være Mindful
  • Grundprincipperne i Mindfulness
  • Forskningen indenfor Mindfulness
  • Det sympatiske og parasympatiske nervesystem, og hvordan vi kan påvirke vores krop og hjerne
  • Automatpiloten, Monkey Mind og indre dialoger
  • Bevidst styring af opmærksomheden
  • Udfordringer ved træningen og Mindfulness
  • Det at handle og det at være
  • Indgange til nærvær, ro og overblik

Teorien bliver understøttet af øvelser, og du vil erfare, hvordan du kan bruge kroppen, åndedrættet og opmærksomheden til at berolige nervesystemet og derigennem styre og påvirke din egen trivsel, i en hverdag præget af præstationer, forandringer, forstyrrelser og deadlines.

Du vil mærke effekten på egen krop under øvelserne allerede den første gang.

 

Session 4 – 6:

Her har vi fokus på tanker og følelser. Du vil få en grundig indføring i forskellige psykologiske teorier omkring tanker og følelser.

Du vil få helt konkrete teknikker til, hvordan du med bevidst nærvær kan bevare roen og styrke evnen til at reflektere professionelt, uden at lade dig forstyrre af spontane tanker eller følelser.

Vores tanker og følelser har afgørende betydning for vores velbefindende, og for, hvordan vi fungerer privat og på arbejdspladsen.

Studier viser, at det godt kan betale sig at lære, hvordan man tager sig af de følelser, der føles ubehagelige, og at de ikke er så farlige, som de ofte giver sig ud for at være.

Du vil blive trænet i, hvordan du kan håndtere tankemylder, og svære tanker og følelser.

Dette kan være kritik fra andre eller dig selv, udfordringer i et samarbejde, takling af irritation, vrede eller utålmodighed, ændring af arbejdsvilkår, som du ikke har indflydelse på, håndtering af stress problematikker privat- som arbejdsmæssigt (sygdom, skilsmisse, sorg eller andet).

Ofte dukker der mange forskellige ting op, og det er et emne, som interesserer rigtig mange, når først der bliver åbnet op for det. Jeg oplever også, at når en udfordring er faldet til ro, så kommer der en ny frem, som også gerne vil ses og høres, og som måske har ligget gemt lidt væk. Vi tager det som det kommer og bruger den tid på det, som er nødvendigt.

Teknikkerne understøttes af teori, lydfiler og tekster, som du får tilsendt efterfølgende, og som du vil kunne bruge hver gang der opstår en tanke eller en følelse, der kan være svær at håndtere.

 

Session 7 – 8:

I de sidste sessioner vil vi have fokus på, hvordan compassion, medfølelse og venlighed overfor os selv og andre påvirker vores hjerne, vores trivsel og vores præstationer på arbejdet.

Du vil blive præsenteret for øvelser, der passer til emnet, og vi vil komme ind på de temaer, som er relevante for dig. Det kan være den indre kritiker, selvværd, håndtering af personer du har det svært med, accept af arbejdsvilkår, respekt for egne og andres grænser, at sige til og fra, selvomsorg eller andet.

Øvelserne vil hjælpe med til, at øge forståelsen for dig selv og andre, hvilket kan højne empatien og trivslen både privat og på arbejdspladsen.

Du vil stifte bekendtskab med visualisering, og vil blive guidet i, hvordan du kan bruge visualisering til at berolige stress hormonerne i kroppen og påvirke tankerne og følelserne.

Vi vil tale om, hvordan du fremadrettet kan bruge det lærte i hverdagen, hvor jeg trækker på min erfaring fra tidligere kursister i mediebranchen.

Vi vil følge op på hele forløbet, og er der et område, som du ønsker mere af, sætter vi tid af til det.

Vi slutter af med en evaluering af hele kursus forløbet.

 

Journalist på DR udtaler : 

“Mette er en meget behagelig person, som har stykket et rigtig godt og meget brugbart kursus sammen.

Kurset består både af teori og praktiske øvelser – og særligt øvelserne er meget konkrete og brugbare fra dag ét.

De værktøjer, som jeg har fået med, gør jeg brug af dagligt, og jeg kan mærke, at de gør en forskel for mit mentale helbred.

Min største anbefaling, hvis du vil have bedre styr på “Øverste etage”.

 

Journalist og lederskribent på Jysk Fynske Medier udtaler:

“Mette er en fantastisk god læremester, der ikke bare er dygtig til at undervise i mindfulness, men også til at tage afsæt i kursistens eget liv, så man pludselig ser tingene på en helt ny måde. Hun har en humoristisk tilgang, så man altid føler sig opløftet, når man kører hjem igen.

Jeg har fået nogle rigtig gode værktøjer til at skabe ro og overskud, både i hverdagen, men især på arbejde, hvor tingene ruller hurtigt.

Kurset har været en kæmpe øjenåbner i forhold til at lære at acceptere og rumme alle sider af mig selv og se på andre med nye øjne.”

 

TILMELDING:

Din tilmelding til forløbet er bindende, når den første session er planlagt og aftalt. Må du melde fra hele forløbet senest 14 dage før, betales en administrationsafgift på 1.000 kr. Ved aflysning mindre end 14 dage før eller efter forløbets opstart betales det fulde beløb. Er du nødt til at rykke en aftale under forløbet, finder vi sagtens ud af dette.

 

Andre udtalelser fra tidligere kursister fremgår her:

http://mindfulness-odense.dk/kursisterne_siger/

Link til LinkedIn profil:

https://www.linkedin.com/in/mette-borregaard-andersen-826a1a111/

Undervisere

Mette Borregaard Andersen, http://mindfulness-odense.dk/

Jeg hedder Mette Borregaard Andersen. Jeg har kursusvirksomheden Mindfulness Odense, hvor jeg tilbyder workshops, stressbehandling med mindfulness som metode, foredrag samt gruppe- og individuelle forløb.

Jeg har 10 år på bagen i arbejdet med stress, og det at træne bevidstheden til større fleksibilitet, klarhed og overskud. Min undervisning tager udgangspunkt i forskningsbaserede metoder indenfor Mindfulness psykologien, den kognitiv psykologi og Compassion.

Jeg er dedikeret, professionel og dybt engageret.

Jeg har stor erfaring med kursister indenfor mediebranchen. Jeg har lavet flere forløb for bla. Jysk Fynske Medier, Danmarks Radio og Sjællandske Medier.

Min kernekompetence ligger i mødet med andre mennesker, og min erfaring siger mig, at de vigtigste ingredienser, der skaber den største udvikling er respekt, nærvær, forståelse, stor viden og en dybtfølt interesse i at hjælpe og udvikle.

Mit mål er at møde alle mine kursister på denne måde.

Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan træne vores opmærksomhed, og påvirke vores hjerne, vores krop og nervesystem på en hensigtsmæssig måde, så vi kan blive den bedste udgave af os selv og udnytte vores fulde potentiale, samtidig med, at vi kan bevare roen, og undgå at ryge i stress fælden.

Det er simple teknikker, som er meget virksomme, vi skal bare lære at bruge dem !!

Jeg har taget en grundig teoretisk, filosofisk og praktisk Mindfulness uddannelse hos Center For Mindfulness v/aut. psykolog Silke Rowlin med fokus på behandling, forebyggelse, samtaleterapi og undervisning.

Herud over har jeg taget mange kurser  i brugen af Mindfulness, kognitiv psykologi og Compassion ved bl.a. stress, angst, depression og andre stressrelaterede symptomer. Undervisningen er blevet foretaget af psykiatere, psykologer og læger.

Min undervisning tager udgangspunkt i de evidensbaserede amerikanske programmer MBSR og MBCT og jeg er meget fokuseret på at tilbyde de bedste og mest veldokumenterede teknikker til mine kursister, hvorfor jeg løbende holder mig ajourført via forskningsundersøgelser, supervision samt nye metoder.

Jeg krydrer mine kurser med teknikker og øvelser fra de psykologiske metoder indenfor ACT (acceptence and commitment therapy) samt den compassion fokuserede psykologi. Jeg er desuden opmærksom på den nyeste metode indenfor psykologien, den metakognitive retning.

Jeg kører både workshops, foredrag, gruppeforløb, individuelle forløb og skræddersyede forløb til private og virksomheder og laver kurser rundt i landet.

Jeg underviser både i offentlig og privat regi og er tilknyttet som udbyder hos bla COK (Center for offentlig kompetenceudvikling) og Pressens Uddannelsesfond, og har udover mediebranchen lavet forløb for bla Fyns Politi, SDU, kommuner og private virksomheder mm.

Deres og andre udtalelser kan I se her: http://mindfulness-odense.dk/kursisterne_siger/

Jeg elsker mit arbejde, elsker at se, hvordan mine kursister via øvelserne begynder at blive mere fleksible i deres tanke- og adfærdsmønstre, og dermed slippe deres potentiale fri og få mere overskud og trivsel ind i deres arbejds- og privatliv.

Læs her, hvad tidligere kursister siger: http://mindfulness-odense.dk/kursisterne_siger/

Læs mere her: http://mindfulness-odense.dk/

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mette-borregaard-andersen-826a1a111/

Mere om dette kursus