Bliv kreativ med “Druk”

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Københavns området
Dage:
1 dage
Pris:
3.333 kr. + moms | PU-støtte: 1.350 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 6 evalueringer)
Forår 2022

Med filmen “Druk” er der kommet nyt fokus på en gammel metode til at opnå kreativitet – nemlig ved brugen af alkohol. Det er en metode, som igen og igen i forskningsprojekter, har vist sig at virke. Nu kan du prøve det – når vi tager hul på udviklingsbylden og får ideer til nye tv-formater og programmer.

Hjernen har det med at være sin egen – især når du står og skal være kreativ på kommando. Med kurset her får du “hul” på den ukreative byld, så du igen kan få masser af ideer til tv-programmer. Det sker ved at bruge forskellige typer alkohol, keycards, gruppesammensætning, osv. Kurset har en anden tilgang end normalt til det at få ideer, men grundtankerne bag bygger på viden om kreativitet fra folk som John Cleese, forfatteren Dave Birss samt James Clear – ekspert i vane-ændringer. Og så selvfølgelig den forskning, der er lavet på området med alkohol og kreativitet. Du vil også få konkrete fif til, hvordan du får hjernen til at arbejde kreativt og gratis fremover. 

 

Kursusudbyderen: 

Henrik Bjerring har blandt andet udviklet formaterne “POV” (DR3), “Ond, Ondere, Ondest” (DR3) og “Diagnose Søges” (DR1). Han var i en årrække udvikler og redaktør i DR-Videnskab og har i dag sit eget produktionselskab, der senest fik 650.000 seere til at se en nørdet live Marslanding på DR2.

 

Teorien bag:

Kort fortalt er kreativitet din evne til at tænke på noget originalt – ud fra de forbindelser, der allerede er skabt mellem tidligere ideer i din hjerne. Kreativitet kræver altså, at du trækker “nye tråde” mellem din hjernes viden og gamle ideer. Og det kan alkohol hjælpe med.

De forbindelser, som du har i hjernen, styres af nogle kemiske stoffer kaldet neurotransmittere, og alkohol påvirker de her neurotransmittere. Det er altså ren kemi – når alkohol påvirker din kreativitet.

Efter et par genstande bliver du mindre fokuseret, fordi alkoholen påvirker din arbejdshukommelse. Det er den du for eksempel bruger til komplekse opgave som læsning og logisk tænkning. Du begynder også at være mindre opmærksom på, hvad der sker omkring dig. De to ting tilsammen gør, at du lettere kan lave nye forbindelser mellem dine tidligere ideer i hjernen, og at du samtidig har mere opmærksomhed rettet mod det, der sker inde i dit hoved fremfor udenfor. Ved at reducere din evne til at være opmærksom på verden omkring dig frigør alkohol altså din hjerne til at tænke mere kreativt.

Hen over eftermiddagen og aftenen er der et fastlagt program, som kombinerer forskellige ideudvikling-værktøjer med indtagelse af alkohol. Målet er, at du bagefter har masser af ideer med hjem, som du kan arbejde videre med til tv-programmer og formater.

Din promille vil løbende blive tjekket under arrangementet, så du ikke indtager mere alkohol, end der fremmer kreativiteten. Promillen holdes typisk omkring 0,5-0,7 gennem kurset. Det er altså ikke meningen, at du drikker dig fuld. Det er meningen, at du arbejder kreativt.

Der er mad og drikkevarer inkluderet. Og du må grine lige så meget du vil under kurset, uden at det koster ekstra.

 

Til dig der gerne vil vide lidt mere – eksempler med alkohol og kreativitet:

Det bedste tidspunkt at bruge “kreativ” alkohol på er, når du søger efter den første “grund-idé”. Videnskabsfolk har undersøgt det her såkaldte ”Eureka-øjeblikket”, altså det øjeblik du får den gode ide. Det viste sig, at for at skabe sådan et øjeblik, er din hjerne nødt til at være afslappet. Det kan nemlig flytte hjernens fokus fra den logiske tænkning, der foregår i forreste del af hjernen til bagsiden af hjernen, som er der, hvor der oprettes de nye unikke forbindelser, som vi jagter, når der skal opstå ideer. 

Forskere fandt, at omkring 5 sekunder, før du har et ‘eureka øjeblik’, er der en stor stigning i det, man kalder alfa-bølger. De bølger er forbundet med afslapning, hvilket forklarer, hvorfor du ofte får ideer, mens du går en tur, står under bruseren eller er på toilettet. Det er altsammen ting, der får din hjerne til at slappe af. Da alkohol er et stof, der får dig og hjernen til at slappe af, giver det en lignende effekt på alfabølgerne og hjælper dig altså med at være kreativ – selvom din hjerne egentligt arbejder og er delvis fokuseret.

Forskere ved University of Chicagodiscovered har vist at alkohol øger kreativiteten: https://hbr.org/2018/05/drunk-people-are-better-at-creative-problem-solving

De udtænkte et spil, hvor 40 personer fik tre ord og blev bedt om at komme med en fjerde, der kunne lave en toordskombination med alle tre ord. For eksempel kusk, kasse og flaske og det fjerde ord kan så være øl. Halvdelen af ​​deltagerne drak to store øl, før de spillede spillet, mens den anden halvdel ikke drak noget. Resultaterne viste, at folk, der drak, løste 40 procent flere af opgaverne end de ædru. Forskerne konkluderede, at et blodalkoholniveau på 0,07 (2-3 drinks alt efter vægt) gjorde deltagerne bedre, når det gjaldt kreative problemløsningsopgaver, 

Forfatter og foredragsholder Dave Birss lavede et uvidenskabeligt forsøg med to grupper af kreative reklamefolk. Den ene gruppe måtte drikke den anden ikke. Resultat: Flere og ikke mindst bedre ideer fra de berusede. https://www.thedrum.com/news/2013/04/26/newtjudge-experiment-does-alcohol-improve-ideas

Undervisere

Henrik Bjerring S.

Henrik var gennem en årrække redaktør og udvikler i DR-Videnskab. Han har opfundet og produceret en bunke tv-formater til DR, blandt andet “POV” (DR3), “Diagnose Søges” (DR1) og “Ond, ondere, ondest” (DR3). Han har senest fået 650.000 danskere til at se to timers nørdet rum-underholdning på DR2 med live-programmet “Danmark lander på Mars”. Henrik har i dag eget produktionsselskab, underviser og arbejder med kreativ udvikling.

Mere om dette kursus