Besøg medieinnovationens frontløbere

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Flæsketorvet 68, 1711 København V
ME plus:
ME
Dage:
3 dage
Pris:
11.000 kr. + moms | PU-støtte: 4.050 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 89 evalueringer)
Forår 2022
Mød mediernes fremtid - Kursus

Hvilke tendenser rykker hos medierne?

Hvordan ser fremtidens journalistik ud?

Hvem tænker nyt?

Hvor kommer pengene fra?

Kort sagt: hvor er medierne på vej hen?

Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder de konkrete svar hos menneskerne bag Danmarks mest innovative medieprojekter. På tre effektive dage udforsker vi innovationen i den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Programmet skal være aktuelt og bliver derfor først færdig kort før på kurset. Men du kan forvente at besøge 10-12 nøje udvalgte projekter, som hver især repræsenterer den mest interessante og inspirerende  nytænkning på sit felt.

På tidligere kurser har vi blandt andet besøgt projekter og redaktioner hos Zetland, TV 2 Politiken, Berlingske Media, Heylink, IC Robotic, Aller Media, Kulturmonitor, Ritzau, Information, Kristeligt Dagblad, Podimo, DR, Mediano, Synthesia, Den Uafhængige, Hearken og Olfi.

Fordi vi blev nødt til at aflyse sidste år pga coronosituationen, har vi faktisk allerede en stribe positive tilkendegivelser fra følgende medier:
 
Lige nu er der aftaler med:
  • Frihedsbrevet
  • DR Genstart
  • Zetland
  • TV2s Redaktionelle Udviklingsteam
  • Den Uafhængige
  • DR digitale fortællinger
  • Synthesia – deep fake teknologi
  • Ritzaus Bureaus robotter
  • Teknologiens Mediehus

Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i branchen

Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:

“Det var et supergodt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”

“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”

” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”

“Super kursus med masser af inspiration” “Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”

Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus i 2019 og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.

Hvem er du? Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik i mediernes kurs ind i fremtiden.

Sådan gør vi Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen. Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter. Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye ideer og tanker. På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen og får besøg af en særlig gæst. Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag. Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 11.000 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 4.050 kroner i støtte.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du tilmelde dig direkte hos Medietrends

Prisen omfatter Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag. Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår mange forskellige steder i KBH. Vi mødes første dag i Soho i Kødbyen.

Kursusdage: 13-15. juni 2022

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

NB! Corona: Medietrends er en bevidst og ansvarlig arrangør og afholder alle kurser i de størst mulige lokaler. Vi følger til hver en tid myndighedernes anbefalinger og restriktioner.

Foto: Sigfried Lundberg, Flickr

Undervisere

Jan Birkemose

Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, er journalist, redaktør, iværksætter og analytiker med stor erfaring i digital udvikling, digitalt indhold og dagsordensættende journalistik.

Tidligere har Jan været chefredaktør for Ugebrevet A4 og direktør i selskabet Avisen.dk ApS. og før det en fortid som undersøgende journalist på Ekstra Bladet.

Jan Birkemose er en erfaren underviser og foredragsholder og som medieanalytiker løser han jævnligt konsulentopgaver og undervisning/oplæg for medier og virksomheder.

Kontakt gerne Jan på 23 38 42 10 eller jan@medietrends.dk