Automatisering for alle

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1462 København K
ME plus:
ME
Dage:
1 dage
Pris:
3.449 kr. | PU-støtte: 900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 1 evalueringer)
Forår 2021

Automatisering er en af de helt store tendenser i mediebranchen lige nu. For nogle er det en smart måde at producere det mere “rugbrødsagtige” indhold på – for andre er det en trussel på levebrødet. I branchen er der dog stor forskel på, hvor langt man er nået med automatisering hos de enkelte medier.

En ting er, at automatisering er smart. Noget andet er, at det selvfølgelig skal bruges rigtigt.

Derfor inviterer vi til en lærerig kursusdag for jer, der har brug for at vide mere om tendenserne og mulighederne i en redaktionel hverdag understøttet af automatisering. Det kan være, du er journalist, redaktør – eller noget tredje.

Dagen er ikke for programmører og specialister. Derfor gemmer vi kode og teknisk implementering væk og fokuserer i stedet på det, der er vigtigst at vide, når man kommer i berøring med automatisering, men ikke nødvendigvis skal have fingrene nede i det.

Styr på begreberne

Vi starter dagen med at få styr på begreberne indenfor automatisering. Hvad er forskellene på, om man arbejder med skabeloner eller reel kunstig intelligens (AI), og hvad er af potentialer, muligheder og risici? Vi kommer også bag om forkortelser som ML og NLP og gør det til noget, alle kan forstå. Og så klæder vi dystopierne og fantasierne af og taler om, hvad der reelt kan lade sig gøre nu og i den nærmeste fremtid.

Dernæst gennemgår vi udvalgte cases på automatiseret journalistik og diskuterer, hvad der fungerer i praksis – og hvorfor.

Undervejs på dagen får deltagerne du for at vende blikket indad og kigge på hvilke produktioner og arbejdsgange, I selv har, der kan effektificeres eller forbedres med automatisering. Vi taler om hvilke handlinger eller planer, du kan sætte i gang, når du tilbage på jobbet.

En af de dygtigste

Til slut på dagen møder deltagerne Geir Terje Ruud, der er udviklingsdirektør hos norske NTB. De er blandt dem, der er længst fremme på verdensplan indenfor automatisering i mediebranchen.

Geir taler blandt andet om nogle af deres automatiseringsprojekter, og hvordan de identificerede det indhold og de opgaver, det bedst kunne betale sig at automatisere. Dermed kommer du og de andre deltagere med fra de første idéer til beslutningen – og det endelige produkt.

Bemærk: Geir Terje Ruud bor i Norge. Vi forbeholder os derfor retten til at flytte kurset i overensstemmelse med de til den tid gældende rejseanbefalinger og -begrænsninger – eller eventuelt at ændre Ruuds deltagelse til digital.

Undervisere

Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med digital udvikling og brugerforståelse i og omkring mediebranchen. Han udgiver desuden opsamlingen Digital Ugerevy, hvor han kuraterer de vigtigste historier fra ugens gang.

Geir Terje Ruud

Geir er udviklingsdirektør hos norske NTB. Han har mange års erfaring fra mediebranchen, blandt andet fra VG, Ekstra Bladet, hvor han var digital chefredaktør 2008-2012, og som medstifter af Oslo Media House.

Mere om dette kursus