9 trin til den gode visuelle præsentation

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1927 Frederiksberg C
Dage:
2 dage
Pris:
5.750 kr. + moms | PU-støtte: 1.800 kr.
Forår 2019
Har du brug for at lave en visuel præsentation, der skal bruges til at holde  et oplæg, eller som skal danne grundlag for en video eller et webinar? Og er du i tvivl om, hvad der skal til, hvad der virker? 
De ni trin til den gode visuelle præsentation er en metode, der giver dig en afprøvet og funktionel ramme, som du trygt kan arbejde med. 

MÅLGRUPPE
Kurset er tilrettelagt for dig, der er vant til at formulere dig skriftligt, men mangler “et sprog”, når det kommer til at kommunikere visuelt.

FORMÅL
Du bliver introduceret til og afprøver De ni trin til den gode visuelle præsentation. Med den som udgangspunkt laver du en veldisponeret og visuel præsentation i f.eks. PowerPoint eller Keynote.
Det er IKKE et kursus i præsentationsteknik (retorik og kropssprog), men et kursus i at disponere sit indhold/slides og understrege budskaberne visuelt. Vi har heller ikke fokus på de mange finesser og ekstra funktioner i PowerPoint og Keynote, men arbejder med en helt enkel udgave af slides med enten tekst eller billede.
Du kommer til at kunne:
  • Disponere dit indhold – også visuelt
  • Træffe bevidste valg om brug af visuelle virkemidler
  • Kunne vælge et billede, der virker; ikke kun for dig, men også for dine modtagere
  • Billedbehandle i gratis online værktøjer
BESKRIVELSE
2-dages-kursus. På kurset laver vi en færdig præsentation ud fra en tekst. Vi skal:
  1. Få idéerne
  2. Filtrere idéerne
  3. Gruppere idéerne
  4. Tilføje hovedbudskaber
  5. Arrangere budskaberne i rækkefølge
  6. Udbygge budskaberne
  7. Holde fokus på begyndelsen og slutningen (lave et loop) – også visuelt
  8. Sørge for variationer i typen af indhold (tekst, grafik, billede, video, evt. lyd)
  9. Visualisere budskaberne
Der er fokus på, at servicere forskellige behov hos publikum: Nogle er f.eks. mest interesseret i hård fakta, nogle har brug for visuelle input, mens andre har brug for det store overblik. Ofte vælger vi at tale til dem, der er som os selv – og reagerer som os selv. Men den tilgang kan være skyld i, at du ikke kommer igennem med dit budskab.
En stor del af kurset bruges på det visuelle. Du får svar på:
  • Skal et foto stemme overens med budskabet – eller kommentere (måske ligefrem provokere)?
  • Betyder det noget, hvilke farver jeg vælger at bruge?
  • Hvordan overrasker jeg tilhørerne visuelt – uden at det forstyrrer budskabet?
  • Hvordan ændrer jeg historien i et billede med beskæring?
  • Hvor finder jeg gode billeder, som er lovlige at bruge?
  • Hvilke greb kan jeg bruge, hvis jeg er under tidspres?
PROGRAM
Dag 1: Få disponeret indholdet, trin 1-7
Intro: Hvorfor skal vi tænke det visuelle ind i vores præsentationer? Bagefter bliver du introduceret til principperne i de 9 trin. I løbet af dagen går vi gennem de 7 første trin. Dette foregår primært i grupper (for at kunne stille spørgsmål og diskutere vores beslutninger). På dag 2 kan kursisterne vælge at arbejde selvstændigt. Der arbejdes ud fra en udleveret tekst for at undgå, at kursisterne “fortaber” sig i indholdet.
I løbet af eftermiddagen på dag 1 er der oplæg, hvor trin 8 og 9 gennemgåes nærmere, så deltagerne er klar til at arbejde med dem på dag 2.
Dag 2: Visualiser indholdet, trin 8-9
For ikke at fare vild i alle de muligheder, der er, når vi skal til at visualisere, introduceres design-skabeloner til slides. Med dem kan kursisterne vælge et grundlæggende design på deres slides – for så at koncentrere sig om billeder, brug af farver og illustrationer resten af dagen.
Som afslutning på dagen, ser vi hinandens præsentationer – og giver feedback.
Praktisk info

Deltagerne skal have deres egne bærbare/tablets med.

Efter kurset

Vi opretter en Facebookgruppe, hvor deltagerne kan dele præsentationer, erfaringer og hjælpe hinanden.

Kilder
9 trin til den gode præsentation er min fortolkning af Nancy Duartes arbejde (forfatter til Slide:ology og Resonate).
Den visuelle del af programmet er bl.a. inspireret af den svenske fotograf Bo Bergström (forfatter til Bild & Budskap).
Emotionel kundesegmentering (af Sanne Dollerup og Jannie Illum Gade) danner grundlaget for, hvordan vi servicerer de forskellige typer af tilhørere.

Der er fuld forplejning på kurset.

Undervisere

Bolette Obbekær

Bolette Obbekær er uddannet industriel designer fra Kunstakademiets Arkitektskole og har siden 2000 arbejdet med webdesign og visuel kommunikation. Hun blev selvstændig webdesigner  i 2007 og har  sideløbende holdt foredrag og lavet kurser.

Mere om dette kursus