2-dages samlet presseforløb: Pitch, pressekontakt og krisekommunikation

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1610 København V
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
9.990 kr. + moms | PU-støtte: 3.900 kr.
Forår 2022

På to dage bliver du skarpere på pressepitch og pressehåndtering, og du bliver taget gennem krisekommunikationens DNA, så der aldrig er tvivl om, hvordan man håndterer en krise med kommunikation, næste gang den opstår. For den kommer, når man mindst venter det – og der skal derfor være forberedelse både før, under og efter.

1. dag
Den første dag tager vi fat på pressepitch og  relationen til redaktionerne. Du lærer, hvordan det er at arbejde på mediernes præmisser, og hvordan du sikrer, at historierne har den rette aktualitet og dermed en ærlig chance for at trænge igennem til medierne. Travle journalister skal rammes rigtigt. Men hvordan? På forløbet dykker vi ned i pressepitchet og arbejder med kursisternes egne historier, vinkler konkret og skarpt og giver værktøjer til, hvordan der fremover sikres opmærksomhed ved hver eneste PR-lancering gennem relation og optimal vinkling.

2. dag
På andendagen arbejder vi os gennem krisekommunikationens DNA. Hvordan afbøder kursisterne en krise bedst muligt? Hvornår og hvordan skal du reagere proaktivt eller reaktivt? Hvad kan du lære af en krise? Og hvordan benyttes denne viden til at stå stærkere efter stormen? Du får helt konkrete værktøjer til kriseforebyggelse og kommunikation under en krise og indsigter i andres tidligere krisesager og cases.

Udbytte
På dette todagesforløb kommer du helt tæt på den virkelighed, der foregår på den anden side af bordet, og får konkrete værktøjer og redskaber til, hvordan du bedst og mest effektivt arbejder dagligt med jeres pressearbejde og håndtering af pressekontakterne i det opsøgende pressearbejde. Du bliver desuden klædt krisekommunikationsstrategisk på, så du er fuldstændig klar til at styre både deres talspersoner og organisation gennem den næste mediestorm eller krise. Begge dage er fra kl. 09.15-16.00. Der serveres morgenmad kl. 8.45-9.15.

PROGRAM

Dag 1: Skærp dit pitch, og styrk dine presserelationer
Vi gennemgår fundamentet for pressearbejde, lærer konkrete teknikker til at sikre os de rette og gode historier i medierne og får besøg fra maskinrummet, når Berlingskes redaktionschef, Kasper Krogh, giver os input og redskaber til at ramme de rigtige journalister med de rigtige historier. Sidst på dagen arbejder vi med din medbragte historie, som vi i fællesskab skærper, så det bliver helt tydeligt, hvad der virker og ikke virker, og vi kommer ind på de vigtigste dos & don’ts. Vigtigst af alt sikrer vi os at komme helt ned i materien, så du ved lige præcis, hvor du skal starte, når du igen sidder foran skærmen.
Dagens underviser: Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, The Central
Dagens case: Kasper Krogh, redaktionschef, Berlingske

Dag 2: Få styr på jeres krisekommunikation – før, under og efter
Krisekommunikation er en helt særlig disciplin, som bør være en integreret del af alt strategisk kommunikations- og pressearbejde. En systematisk og strategisk kriseforebyggelse, integreret i organisationen, og som proaktivt klarlægger virksomhedens, organisationens eller politikerens styrker, svagheder, muligheder og trusler. Her får du helt konkrete værktøjer til krisehåndtering i praksis. Hvordan udvikler en krise sig? Hvilke redskaber skal man benytte hvor og hvornår? Hvornår skal man sige undskyld, hvornår skal man lægge sig fladt ned, og hvornår skal man stå fast på budskabet? Du styrker også dit interne mandat og får konkrete råd til, hvordan man ”oversætter” sproget fra kommunikationsafdelingen til et sprog, ledelsen kan forstå og accepterer, og som giver gode og konstruktive diskussioner med direktionsgangen om pressearbejdet. Og vi arbejder med din egen medbragte case for en aktuel eller potentiel krise.
Dagens underviser: Rasmus Windfeld. pressechef, FLSmidth

Hvad koster det?
Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet.

Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Undervisere

Kasper Krogh, redaktionschef, Berlingske

Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, The Central

Rasmus Windfeld, pressechef, FLSmidth