Sæt dagsordenen med sociale medier

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
5.990 kr. + moms | PU-støtte: 2.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 395 evalueringer)
Forår 2017

To ud af tre danskere bruger Facebook hver dag. Hvorfor ikke klæde dig selv på til at lytte og deltage som journalist i det, der foregår på sociale medier?

Arbejdet med sociale medier i det redaktionelle er en grundlæggende ny arbejdsmetode for journalister.
Tidligere arbejdede vi ved at indsamle oplysninger, skrive artikler eller producere indhold til en avis eller anden platform.

Nu kan vi finde inspiration på sociale medier, indsamle viden her, skrive artikler og andre enheder til flere platforme, designe specielle vinkler til sociale medier, dele det journalistiske indhold, holde øje med læsernes reaktion i kommentarfeltet og ikke mindst finde ny inspiration på de sociale medier.

Kurset handler om de muligheder, sociale medier giver din journalistik, hvad enten du ønsker at nå et endnu bredere publikum, skabe større dialog med dine brugere eller sætte dagsordenen med de historier, du finder via de sociale medier.

Det kan du efter kurset

  • Bruge Facebook, Twitter, Tweetdeck, Whale og andre sociale værktøjer til journalistisk brug.
  • Lægge en social medie-plan for din historie eller din medievirksomhed, så din historie kommer bredt ud og sætter dagsordenen via sociale medier.
  • Navigere mellem de mange muligheder i de sociale mediers værktøjskasse.
  • Holde dig opdateret på området, så din viden om sociale medier forbliver skarp og aktuel.

På kurset lærer du

  • Hvilke journalistiske historier og formater, der gør sig særligt godt på de sociale medier. Du lærer at lægge en særlig social medieplan for din historie og dit indhold, så det når så mange af dine læsere/lyttere/seere som muligt – og de læsere, du vil ramme.
  • Hvordan du som journalist kan spotte nye historier via sociale medier, bl.a. hvordan du kan bruge Facebook, Twitter og Snapchat til at finde kilder og cases, og hvordan du vender en fælles trend-historie til en egenhistorie.
  • Hvorfor kontrakten mellem dig som journalist og dine brugere stadig er vigtig på sociale medier.
  • Hvordan du kan bruge de sociale medier og opbygge et community til at videreudvikle historier og finde nye unikke vinkler.
  • At navigere mellem fagtermer som Facebook-algoritmen, reach og trending. Og hvordan du bruger dem som journalist eller medie-repræsentant.

Undervisningsform: Kurset er en blanding af oplæg, diskussion og praktiske øvelser.

Forudsætninger: Du skal medbringe din egen computer eller tablet, der kan tilgå diverse sociale medier. Opret gerne både Twitter- og Facebook konti inden kurset.
Du skal som minimum have et basalt kendskab til Facebook og Twitter.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Undervisere

Nadia Nikolajeva

Digital konsulent Nadia Nikolajeva arbejder med at optimere mediers digitale tilstedeværelse og gennemslagskraft. Hun er tidligere digital chef på TV MIDTVEST, som har gennemgået en større digital transformation fra fokus på traditionel tv til streaming og balanceret tilstedeværelse på sociale medier.

Nadia har tidligere som social medie-redaktør på metroxpress etableret særlige sociale nyhedskriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Hun er stifter af vidensnetværket Ansvar for feedet, der har en mission om at skabe bedre rammer for debat online.

Katrine Villarreal Villumsen

Katrine Villarreal Villumsen er uddannet journalist og har tidligere arbejdet på Berlingske og i DR Nyheder. Hos sidstnævnte var hun med til at starte redaktionen for sociale medier. Hun har ligeledes arbejdet i flere år som selvstændig. Her har hun rådgivet og undervist virksomheder, medier og journalister i sociale medier i ind- og udland. I dag er hun Digital Konsulent hos Holm Kommunikation. Her arbejder hun med strategier, kampagner og kommunikation inden for sociale- og digitale medier.