Opbrud i tyske medier – kom tæt på dramaet i Berlin og Hamburg

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Berlin og Hamburg
ME plus:
ME
Dage:
5 dage
Pris:
22.000 kr. | PU-støtte: 6.500 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 395 evalueringer)
Forår 2017

I en tysk medieverden domineret af stærke aviser og velfinansierede public service-stationer ryster fundamentet. Midt i opbruddet satser store succesfulde medier på kvalitet og udvikling. Hvad sker der, og hvad kan vi lære? Er Europas rigeste mediekoncerner ved at finde deres nye strategi? Hvordan ændrer de nye modeller journalistikken? Hvordan går de nye store tyske satsninger for at vinde de unge læsere? Og hvad med det voldsomme opgør mellem de tyske bladhuse og public service-stationerne – hvem vinder? Seriøse tyske medier er ramt af befolkningens mistillid – hvad er årsagen og hvem har løsningen?

Vi rejser spørgsmålene over for centrale redaktører, journalister og eksperter – og ser på de store forandringer fra toppen af bladhusene, fra de store tv-stationer, fra de nye store sociale platforme og fra græsrødder og start-ups.

Der er megen inspiration at hente syd for grænsen – men kun få danske journalister og redaktører følger godt med i, hvad der sker i den tyske medieverden. Det retter dette kursus op på. Vi ser på nogle af de mest interessante nydannelser og eksperimenter, men vi besøger også de store mediekoncerner, der alle står midt i dramatiske omlægninger.

De fleste problemstillinger vil være velkendte fra danske medier, men det tyske perspektiv tilføjer vigtigt nyt. Der er store koncerner med strategier, som er væsentligt mere radikale end de tilsvarende danske. Der er nye journalistiske ideer, som ikke er afprøvet herhjemme endnu. Og der er en stribe områder, hvor den tyske udvikling rummer problemer, der også er på vej til os med fuld styrke. Kurset samler den inspiration i et intensivt forløb.

Opbygning

Kurset varer fem dage – i henholdsvis Berlin og Hamborg. Fra mandag middag til fredag eftermiddag er der et tæt program. Vi flyver mandag morgen til Berlin, hvor vi skal bo meget centralt. Fra mandag eftermiddag til onsdag midt på dagen besøger vi en række af byens vigtigste medier og taler med eksperter, journalister, græsrødder og ledere fra de tyske public service-stationer. Onsdag først på eftermiddagen går vi den korte vej til hovedbanegården og tager hurtigtoget til Hamborg, hvor vi også skal bo en kort gåtur fra stationen. Onsdag aften starter programmet i mediebyen Hamburg, der er hjemsted for nogle af Tysklands bedste blade og for mange start-ups. Fredag eftermiddag flyver vi hjem fra Hamburg.

Undervejs i programmet indlægger vi korte opsamlinger, så vi sammen kan bearbejde indtrykkene og diskutere, hvad de kan bruges til på vores egne medier.

Indhold i Berlin

Dagene i Berlin bringer os fra de store mediehuse til nye inspirerende starts-ups. Vi begynder med en af Berlins mest interessante betalingsmure på den store tabloid Bild, der de seneste seks år har set sit daglige printoplag falde fra 3 til ca. 2 millioner aviser. Til gengæld er det billige digitale tilbud – BILDplus – i stærk fremgang. Har Bild fundet en bæredygtig model? Og hvordan går det med den digitale transformation i hele Springer-koncernen – der er blevet fremhævet som en af de store mediegrupper, der er nået længst med radikale og lønsomme omlægninger.

I den anden ende af byens avis-verden besøger vi Tagesspiegel, der prøver at være lokal Berlin-avis og samtidig levere højtspecialiseret politisk journalistik – også om EU for at servicere alle dem, der arbejder i Tysklands politiske hovedstad. Har de fundet en holdbar niche med deres dobbelte satsning?

I Tyskland er slagsmålet mellem aviserne og de stærke public service-stationer særligt voldsomt – og et par år foran det tilsvarende danske. Avisudgiverne satser hårdt på – også gennem lovindgreb – at få begrænset public service-stationernes nyhedshistorier på nettet. Vi besøger hovedaktørerne og bliver opdateret på argumenter og facts i dette historiske medieopgør.

Blandt de nye journalistiske initiativer besøger vi ”Correctiv” – en fondsfinansieret undersøgende gruppe med base i Berlin. Gruppen arbejder med dagsordensættende historier med stor vægt på solid dokumentation og offentliggør noget selv, mens andet laves i samarbejde med anerkendte traditionelle medier – bl.a. Spiegel.

En anden højtspecialiseret gruppe er ”Open Data City”, der er berømmet for deres innovative arbejder med at fortælle historier ved hjælp af datavisualiseringer. Marco Mass fortæller hvad hans gruppe er så god til – og hvorfor de har fået en række store medier i flere lande som deres kunder.

Vi ser også nærmere på et andet Berlin-initiativ – ”Jung und Naiv – Politik für Desinteressierte” – der i en pågående stil stiller de ansvarlige vigtige spørgsmål om store og komplekse emner.

Også i Tyskland har en stor del af befolkningen dyb mistillid til medierne. ”Lügenpresse” er et af slagordene. Vi taler med en ekspert om fænomenet – og om, hvad de traditionelle medier kan gøre ved det.

Indhold i Hamburg

I Hamburg fortsætter vi rundturen i medierevolutionerne – og stadig på meget forskellige niveauer. På Spiegel går vi tæt på diskussionen om fremtidens modeller; det store nyhedsmagasin har i årevis kørt med en opbygning, hvor print-udgaven og net-udgaven er adskilte – og med hver sin redaktion. Kan den model overleve? Og hvad er det for et journalistisk indhold, Spiegel skal udvikle til sine nye forretningsmodeller?

Tre ledende tyske medier lancerede i 2015 særlige web-tilbud til yngre læsere: bento, ze.tt og BYou blev lanceret af hhv. Spiegel, Zeit und Bild. I Hamburg ser vi nærmere på bento. Hvordan er erfaringerne her to år efter? Er seriøse Spiegel ved at knække koden i forhold til de yngre læsere, der i faldende antal fandt vej til magasinet?

Mens andre er i flugt væk fra print, går den store koncern – Funke Medien – den anden vej. Koncernen har de senere år opkøbt en række aviser – bl.a. Hamburger Abendblatt. Hvad tænker ledelsen dog på? Hvad er strategien, spørger vi Funke.

På Hamburgs anerkendte Hans-Bredow-Institut samler vi indtrykkene sammen med en af landets bedste medieforskere. En anden udgave af det store overblik henter vi på det spændende mediemagasin – ZAPP på tv-stationen NDR – der dækker tyske medier skarpt, kritisk og kvalificeret.

Fem dages intenst program

Kurset varer fem dage. Vi rejser mandag 11.00 til Berlin med fly. I Berlin bor vi på Hotel Steigenberger. Onsdag klokken 17.42 tager vi hurtigtoget til Hamburg, hvor vi bor på Hotel Europäicher Hof. Fredag klokken 16.35 rejser vi tilbage til Danmark med fly. Undervejs diskuterer vi indtryk med hinanden.

Sådan forbereder du dig bedst

Vi rundsender i april måned en mindre samling af artikler og links, så kursisterne på forhånd kan orientere sig i de centrale diskussioner og de vigtigste trends de seneste år.

Forudsætninger

Kurset foregår på engelsk. Det retter sig mod journalister og redaktører, der gerne vil hente inspiration og nye viden fra de store omvæltninger i Tyskland.

Prisen omfatter: Flytransport til og fra Kastrup, transport mellem og i henholdsvis Berlin og Hamburg, hotel med morgenmad, alle møder og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning dog for egen regning. Der tillægges ikke moms.

Tilmelding: Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Billedet af Brandenburg Gate, Berlin, er taget af Esther Lee og kan findes på Flickr.

Undervisere

Brigitte Alfter

Brigitte Alfter er født og opvokset i Tyskland og uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Hun har siddet i bestyrelsen for både den danske og den tyske forening for undersøgende journalistik, Netzwerk Recherche, og arbejdet med journalistik på tværs af grænser i mere end ti år.

Jacob Mollerup

Jacob Mollerup er journalist, kommentator og rådgiver. Fagredaktør for Samfund og Erhverv på Trap Danmark siden 2017.

Erhvervsreporter på Politiken fra 1983. Fra 1987 redaktionschef og senere nyhedschef. Har sideløbende skrevet hundredvis af ledere, analyser og kommentarer.

Fra 1996 chefredaktør for Dagbladet Information. Fra 2005 til 2015 den første lytter- og seerredaktør i DR.

Fra 2016 selvstændig virksomhed med undervisning, medieanalyser og rådgivning. Tidligere formand for Foreningen for Undersøgende Journalistik, The Organization of News Ombudsmen (ONO) og Den Danske Publicistklub.